Wiadomości Handlowe wskazują na dokument opublikowany przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP). Zgodnie z informacjami, które znalazły się w "Programie PIP na lata 2022 - 2024) urzędnicy planują ruszyć z masowymi kontrolami do sieci handlowych. Celem kontroli jest ocena przestrzegania przepisów prawa pracy oraz zapewnienia bezpieczeństwa technicznego pracownikom, do czego obliguje pracodawcę Kodeks Pracy.
Śmieciówki pod specjalnym nadzorem
Jak można przeczytać w dokumencie, kontrole będą weryfikowały m.in zasadność zatrudniania na umowach cywilnoprawnych, przestrzegania czasu pracy, czy terminowości wypłat oraz ich zgodności z realnie przepracowanym przez pracowników czasem.
W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi w latach poprzednich, szczególna uwaga zostanie skierowana m.in. na: prace transportowe, respektowanie obowiązujących norm w zakresie ręcznego przemieszczania ciężarów; magazynowanie; bezpieczeństwo eksploatacji instalacji i urządzeń technicznych; stan oraz wyposażenie obiektów i pomieszczeń pracy, a także zaplecza socjalnego - można przeczytać w dokumencie.
Jak wskazują Wiadomości Handlowe, kontrole będą nastawione głównie na sklepy wielkopowierzchniowe, jednak wybór lokalizacji będzie zależny od kilku czynników. Między innymi na to, czy kontrola padnie na dany sklep wynikać ma ze skarg składanych do PIP-u, medialnych doniesień oraz wstępnego rozpoznania, jakiego dokonają urzędnicy.
Handel w niedzielę pod lupą
W kontekście "roku z handlem" w Państwowej Inspekcji Pracy nie sposób wspomnieć o zaostrzeniu zakazu handlu, który ma zacząć obowiązywać już od lutego. Zgodnie z podpisaną przez Andrzeja Dudę nowelizacją ustawy dużo trudniej będzie otwierać sklepy metodą na placówkę pocztową. Placówki handlowe będą musiały udowodnić, że usługi pocztowe stanowią co najmniej 40 proc. ich przychodów.
Z przepisów o zakazie handlu wyłączone zostały m.in. poczty, księgarnie, kioski, stacje benzynowe oraz cukiernie. Czy i tym razem sieci handlowe znajdą lukę w przepisach, która pomoże im otwierać swe podwoje dla spragnionych zakupów klientów?
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.