Rząd chwali się tarczą antyinflacyjną. Sklepy w widocznych miejscach muszą informować klientów, że ceny wybranych produktów zostały obniżone z powodu redukcji podatku VAT do zera. Okazuje się, że Polacy rządowej pomocy nie dostrzegają.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy nie widzą obniżek cen
61,5 proc. Polaków nie zauważyło, że ceny w sklepach spadły przez ustawową obniżkę VAT-u na żywność - wynika z sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i SYNO Poland dla Grupy BLIX. Przeciwnego zdania jest 29,6 proc. respondentów. Z kolei 7,9 proc. nie potrafi tego ocenić.
Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX konsumenci mogli dostrzegać różnice cen w sklepach, które wykorzystały taką informację w swoich kampanii marketingowych.
Takie działania podjęły przede wszystkim dyskonty, hipermarkety i po części supermarkety. Mniejsze sieci oraz sklepy niezrzeszone nie zmieniły cen albo nie zadbały o odpowiednią komunikację tego. Dlatego wysoki odsetek Polaków nie zauważył obniżek - zaznaczył.
Duże miasta z obniżkami, wsie z wysokimi cenami?
Zdaniem Łuczka, w większych miastach duża konkurencja skłania sklepy do prowadzenia proaktywnych działań marketingowych. "Do tego dominują duże sieci handlowe, które odpowiednio zadbały o komunikację spadku cen. Natomiast w mniejszych miejscowościach, ze względu na niewielką liczbę podmiotów konkurujących ze sobą, obniżki są praktycznie niezauważalne"- zwrócił uwagę ekspert.
Jak dodał Krzysztof Zych z UCE Research, w małych miejscowościach i na wsiach przeważają niewielkie sklepy. Ich właściciele z reguły nie mogą pozwolić sobie na takie obniżki, jakie stosują i komunikują wielkie sieci handlowe.
Dla małych sprzedawców zerowy VAT może być chwilowym ratunkiem w dobie inflacji i możliwością odrobienia części własnych strat - ocenił.
Obniżki są niezadowalające
Z badania wynika ponadto, że respondenci, którzy zauważyli spadek cen, najczęściej wskazywali, że to jest "raczej symbolicznie".
Według Łuczaka, spadek cen tylko w niewielkim stopniu jest odczuwalny dla przeciętnej rodziny. "Obecna obniżka VAT-u wyhamuje na jakiś czas wzrosty, ale nie należy się spodziewać, że w tym roku podwyżek już nie będzie. Sytuacja na rynku jest niepewna" - zaznaczył.
Dodał, że niepewność rośnie w związku z wysokimi cena surowców energetycznych, co już przekłada się na drożyznę. "Do tego doszedł konflikt zbrojny na Ukrainie, który również będzie miał negatywny wpływ" - ocenił ekspert.
Dla blisko 24 proc. respondentów, ceny spadły w sposób dla nich niezadowalający, dla 12,7 proc. badanych obniżki są zadowalające. W ocenie Zycha, z tych odpowiedzi wyłania się obraz niezadowolenia Polaków ze skali obniżek.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.