Objęcie Tatr strefą bezemisyjną, budowa wielopoziomowych parkingów i rozbudowa transportu zbiorowego opartego na elektrycznych pojazdach – tak pomysły słowackiego ministerstwa transportu na 2030 rok opisuje "Gazeta Wyborcza".
"GW" podkreśla, że Słowacja stawia na elektromobilność i ochronę czystego powietrza. Słowackie media piszą, że plan jest dalekosiężny. Zakazy mają obowiązywać od 2030 roku. Ale czy 9 lat wystarczy na dostosowanie się do planowanych wymagań?
Słowacy planują stopniowo zamykać kolejne strefy dla aut spalinowych. Chcą zacząć od budowy wielopoziomowych parkingów, na których turyści będą mogli zostawić swoje spalinowe auta i dojechać bliżej szlaku flotą pojazdów elektrycznych (autobusami i koleją).
"GW" pisze, że słowackie plany obejmują również rozbudowę sieci autostrad i linii kolejowych. Celem jest minimalizowanie emisji spalin. Nasi sąsiedzi nie wykluczają też tworzenia stref bezemisyjnych poza Tatrami – mają choćby 9 parków narodowych, które mogliby taką ochroną objąć.
Całe przedsięwzięcie jest szacowane na "miliardy euro" i prawdopodobnie nie obejdzie się bez zaangażowania sektora prywatnego.
W Polsce auta elektryczne na razie nie są rozpowszechnione. Jak donosi "Rz", nasz kraj znalazł się na odległym miejscu w rankingu sprzedaży aut elektrycznych w 2021 roku. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w drugim kwartale sprzedaż e-aut skoczyła w UE o blisko 232 proc.
A to jest tylko średnia europejska. W Niemczech sprzedaż tych aut wzrosła o 357 proc. Efekt? Udział aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów samochodowych wzrósł za Odrą dwukrotnie. Na przełomie kwietnia i czerwca 2020 roku było to 3,5 proc., natomiast już teraz w Niemczech udział aut elektrycznych wyniósł 7,5 proc.
Średnia wieku samochodów osobowych na polskich drogach to ponad 14 lat - wynika z raportu WiseEuropa pt. Wsteczny bieg. Społeczno-gospodarcze skutki importu używanych samochodów do Polski. A wiadomo, z wiekiem usterkowość rośnie, mają wyższą emisyjność i paliwochłonność.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.