Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Słowacy nie chcą aut w rejonie Tatr. Stawiają na inne rozwiązania

120

Całkowity zakaz poruszania się autami spalinowymi w rejonie Tatr – taki plan ma słowackie ministerstwo transportu. Chce też rozbudować sieć transportu publicznego (oczywiście elektrycznego) i postawić wielopoziomowe parkingi.

Słowacy nie chcą aut w rejonie Tatr. Stawiają na inne rozwiązania
Po polskiej stronie Tatr (to widok z Kasprowego Wierchu) żadne ograniczenia na razie nie są planowane (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images) (GETTY, NurPhoto)

Objęcie Tatr strefą bezemisyjną, budowa wielopoziomowych parkingów i rozbudowa transportu zbiorowego opartego na elektrycznych pojazdach – tak pomysły słowackiego ministerstwa transportu na 2030 rok opisuje "Gazeta Wyborcza".

"GW" podkreśla, że Słowacja stawia na elektromobilność i ochronę czystego powietrza. Słowackie media piszą, że plan jest dalekosiężny. Zakazy mają obowiązywać od 2030 roku. Ale czy 9 lat wystarczy na dostosowanie się do planowanych wymagań?

Zobacz także: Śmieci utrapieniem w Tatrach. "To się nie mieści w mojej głowie"

Słowacy planują stopniowo zamykać kolejne strefy dla aut spalinowych. Chcą zacząć od budowy wielopoziomowych parkingów, na których turyści będą mogli zostawić swoje spalinowe auta i dojechać bliżej szlaku flotą pojazdów elektrycznych (autobusami i koleją).

"GW" pisze, że słowackie plany obejmują również rozbudowę sieci autostrad i linii kolejowych. Celem jest minimalizowanie emisji spalin. Nasi sąsiedzi nie wykluczają też tworzenia stref bezemisyjnych poza Tatrami – mają choćby 9 parków narodowych, które mogliby taką ochroną objąć.

Całe przedsięwzięcie jest szacowane na "miliardy euro" i prawdopodobnie nie obejdzie się bez zaangażowania sektora prywatnego.

W Polsce auta elektryczne na razie nie są rozpowszechnione. Jak donosi "Rz", nasz kraj znalazł się na odległym miejscu w rankingu sprzedaży aut elektrycznych w 2021 roku. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w drugim kwartale sprzedaż e-aut skoczyła w UE o blisko 232 proc.

A to jest tylko średnia europejska. W Niemczech sprzedaż tych aut wzrosła o 357 proc. Efekt? Udział aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów samochodowych wzrósł za Odrą dwukrotnie. Na przełomie kwietnia i czerwca 2020 roku było to 3,5 proc., natomiast już teraz w Niemczech udział aut elektrycznych wyniósł 7,5 proc.

Średnia wieku samochodów osobowych na polskich drogach to ponad 14 lat - wynika z raportu WiseEuropa pt. Wsteczny bieg. Społeczno-gospodarcze skutki importu używanych samochodów do Polski. A wiadomo, z wiekiem usterkowość rośnie, mają wyższą emisyjność i paliwochłonność.

Autor: KBB
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Jeździsz samochodem? Do tych miast lepiej się nie wybieraj
Przyrodnicy załamani. Ktoś zastrzelił Merle
Ludzie lądują w szpitalach w dwóch krajach. Winne borówki z Polski?
Eksperci nie mają wątpliwości. To najdroższe pożary w historii Kalifornii
Wielka akcja policji. Potrwa kilka tygodni
Już nie weźmie słoików. Znana emerytka leci do Chorwacji
Naukowcy proponują nową definicję otyłości. To koniec BMI?
Dramatyczne sceny w Biedronce. Mogło dojść do tragedii
Ochotniczka zginęła na wojnie. Jej zdjęcie widział cały świat
Wyniki Lotto 17.01.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Awantura turystów w Tajlandii. "Polacy, nie róbcie tak"
Donald Tusk: Ochrona granic to święty obowiązek każdego rządu
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić