Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Słowacy nie chcą aut w rejonie Tatr. Stawiają na inne rozwiązania

120

Całkowity zakaz poruszania się autami spalinowymi w rejonie Tatr – taki plan ma słowackie ministerstwo transportu. Chce też rozbudować sieć transportu publicznego (oczywiście elektrycznego) i postawić wielopoziomowe parkingi.

Słowacy nie chcą aut w rejonie Tatr. Stawiają na inne rozwiązania
Po polskiej stronie Tatr (to widok z Kasprowego Wierchu) żadne ograniczenia na razie nie są planowane (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images) (GETTY, NurPhoto)

Objęcie Tatr strefą bezemisyjną, budowa wielopoziomowych parkingów i rozbudowa transportu zbiorowego opartego na elektrycznych pojazdach – tak pomysły słowackiego ministerstwa transportu na 2030 rok opisuje "Gazeta Wyborcza".

"GW" podkreśla, że Słowacja stawia na elektromobilność i ochronę czystego powietrza. Słowackie media piszą, że plan jest dalekosiężny. Zakazy mają obowiązywać od 2030 roku. Ale czy 9 lat wystarczy na dostosowanie się do planowanych wymagań?

Zobacz także: Śmieci utrapieniem w Tatrach. "To się nie mieści w mojej głowie"

Słowacy planują stopniowo zamykać kolejne strefy dla aut spalinowych. Chcą zacząć od budowy wielopoziomowych parkingów, na których turyści będą mogli zostawić swoje spalinowe auta i dojechać bliżej szlaku flotą pojazdów elektrycznych (autobusami i koleją).

"GW" pisze, że słowackie plany obejmują również rozbudowę sieci autostrad i linii kolejowych. Celem jest minimalizowanie emisji spalin. Nasi sąsiedzi nie wykluczają też tworzenia stref bezemisyjnych poza Tatrami – mają choćby 9 parków narodowych, które mogliby taką ochroną objąć.

Całe przedsięwzięcie jest szacowane na "miliardy euro" i prawdopodobnie nie obejdzie się bez zaangażowania sektora prywatnego.

W Polsce auta elektryczne na razie nie są rozpowszechnione. Jak donosi "Rz", nasz kraj znalazł się na odległym miejscu w rankingu sprzedaży aut elektrycznych w 2021 roku. Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w drugim kwartale sprzedaż e-aut skoczyła w UE o blisko 232 proc.

A to jest tylko średnia europejska. W Niemczech sprzedaż tych aut wzrosła o 357 proc. Efekt? Udział aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów samochodowych wzrósł za Odrą dwukrotnie. Na przełomie kwietnia i czerwca 2020 roku było to 3,5 proc., natomiast już teraz w Niemczech udział aut elektrycznych wyniósł 7,5 proc.

Średnia wieku samochodów osobowych na polskich drogach to ponad 14 lat - wynika z raportu WiseEuropa pt. Wsteczny bieg. Społeczno-gospodarcze skutki importu używanych samochodów do Polski. A wiadomo, z wiekiem usterkowość rośnie, mają wyższą emisyjność i paliwochłonność.

Autor: KBB
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Myje się dwa razy w tygodniu. "Mam obawy, że brzydko pachnę"
Robert Karaś będzie reprezentować azjatycki kraj. "Zrobię to z dumą"
Wjechał na oblodzone jezioro. Dramatyczny finał
Poruszające sceny. Tak dzieci pożegnały zamordowanego księdza
Pierwsze takie nagranie przelotu Falcona 9. "Potrafi nieźle huknąć"
"Klucz do skutecznej obrony". Mówi, co powinna robić Polska
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje dwóch młodych strażaków. To kolejna tragedia w regionie
EuroBasket 2025. Litwa z ogromną przewagą pokonała Polskę
Chaos na pokładzie. Turystka rozebrała się do naga podczas lotu
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić