Związki zawodowe alarmują, że pracodawcy coraz częściej wyciągają poufne dane od swoich pracowników. Stan zdrowia, kontakt z zakażonym koronawirusem czy dodatkowe miejsca pracy - jeśli szef będzie pytał o takie sprawy, nie musisz odpowiadać pracodawcy. Tylko sanepid może wydać decyzję o zbieraniu podobnych danych.
Nielegalne praktyki stosował H&M. Od kilku lat gigant odzieżowy gromadził wrażliwe dane pracowników. Teraz zapłaci 35 mln euro kary.
Przeczytaj także: Koronawirus. Dramat w Polsce. Tylu zgonów jeszcze nie było
Łamanie RODO na polskim rynku pracowniczym
Ale z podobnymi nadużyciami spotkać się można i na naszym rodzimym rynku. Małgorzata Marczulewska, prezes Stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom informuje, że od kilku miesięcy widać wzmożoną liczbę spraw związaną z wnikliwszą weryfikacją pracowników pod kątem spędzania ich czasu wolnego, ale nie tylko. Pracodawców interesuje również wiele prywatnych sfer życia pracownika: stan zdrowia i kontakty.
Przeczytaj także: Ksiądz uczy ile dzieci powinni mieć wierni. "Dwoje nie spełnia minimum socjalnego"
Dochodziło do sytuacji, gdy np. pracodawcy odmawiali pracownikowi urlopu, bo w uzasadnieniu wpisywał on, że zamierza tego dnia udać się na ślub, wesele lub nawet pogrzeb - mówi Marczulewska.
Podobnego zdania jest Paweł Śmigielski, dyrektor Departamentu Prawnego OPZZ. Mężczyzna uważa, że pracodawcy zbierają od pracowników informacje wrażliwie, tłumacząc się przy tym pandemią. W rzeczywistości nie mają prawa ingerować w ten sposób w prywatne życie pracownika.
Przeczytaj także: Śmierć Maciela Aleksiuka poruszyła Polskę. Policja ma nagranie
Docierają do nas sygnały, że pracodawcy pytają pracowników o to, czy mieli kontakty z osobami przebywającymi na kwarantannie, albo gdzie pracują jeszcze poza swoim zakładem pracy - mówi prawnik.
Tak naprawdę tylko Główny Inspektor Sanitarny może wydać decyzję, która będzie wymagać od pracodawców uzyskania poufnych danych pracowników. Np. w celu zahamowania rozprzestrzeniania się koronawirusa.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.