Koniec z wolną amerykanką na polskich chodnikach. Hulajnogi elektryczne też będą podlegać prawu. Od wtorku 2 listopada obowiązuje znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury, które doprecyzowuje warunki techniczne hulajnóg, a także ich niezbędne wyposażenie.
Najważniejszą zmianą jest ograniczenie prędkości maszyn. Hulajnoga elektryczna i urządzenie transportu osobistego (UTO) muszą być tak skonstruowane, by nie mogły jeździć szybciej niż 20 km/h. Muszą też gwarantować możliwość skutecznego hamowania.
Hulajnogi elektryczne i UTO muszą mieć oświetlenie
Od 2 listopada hulajnoga elektryczna i UTO muszą spełniać odpowiednie warunki co do szerokości oraz masy. Nie może być szersza niż 0,9 m, a masa nie może przekroczyć 30 kg.
Rozporządzenie wymusza również, by hulajnogi elektryczne miały z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Z tyłu maszyna musi mieć przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone (o kształcie innym niż trójkąt) oraz co najmniej jedno światło pozycyjne czerwone.
Z boku natomiast hulajnoga musi mieć światło odblaskowe białe lub żółte samochodowe, które widoczne będzie po obu stronach. Powinna także mieć co najmniej jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy "o nieprzeraźliwym dźwięku".
Światła pozycyjne oraz odblaskowe oświetlone światłami innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej widoczności z odległości 150 m. Rozporządzenie dopuszcza też migoczące światła pozycyjne.
UTO natomiast musi mieć z przodu jedno światło pozycyjne białe lub żółte selektywne, a z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe czerwone (o kształcie innym niż trójkąt) oraz jedno światło pozycyjne czerwone. Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m.
Elementy rozpoznawcze na maszynie
Rozporządzenie przewiduje również, że hulajnogi elektryczne i UTO będą musiały posiadać unikatowe elementy, dzięki którym będzie można je rozpoznać. Z aktu prawnego wynika, że maszyna musi być wyposażona w numer rozpoznawczy lub kod graficzny, który umożliwi identyfikację pojazdu.
Element rozpoznawczy zamontować powinien producenta. Numer lub grafika powinna być umieszczona na ramie lub "innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym". Symbol rozpoznawczy musi być umieszczony na trwałe.
Hulajnoga powinna również posiadać podpórkę lub podpórki. Wszystkie maszyny, które trafią do sprzedaży od przyszłego roku, muszą spełniać powyższe wymagania.