"Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę" – mówi jeden z bohaterów kultowego "Misia". I choć film powstał ponad 40 lat temu, nadal ma wiele wspólnego z rzeczywistością setek tysięcy Polaków.
Ogromne obszary Polski są pozbawione dostępu do transportu kolejowego. Urząd Transportu Kolejowego zbadał, jak wyglądał ruch pasażerski na poziomie powiatów w 2022 r. Dane z raportu ujawniają smutną prawdę.
Okazuje się, że aż 43 powiaty, zamieszkane przez 2,3 mln osób, nie mają dostępu do kolei pasażerskiej (pociągów pasażerskich albo w ogóle w nich nie ma, albo się w nich nie zatrzymują). Najtrudniejsza sytuacja jest w woj. warmińsko-mazurskim, składającym się z 21 powiatów. Aż sześć z nich, czyli 205 tys. mieszkańców, pozbawionych jest dostępu do kolei pasażerskiej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podobnie jest w Małopolsce, gdzie stacji brakuje w czterech powiatach (co daje 361,2 tys. osób, które są pozbawione dostępu do kolei) i na Mazowszu, gdzie dostępu do pociągów pasażerskich nie ma 246,5 tys. mieszkańców z sześciu powiatów.
Ekspert: Każdy rozłoży ręce
Dane z raportu na antenie Polsat News skomentował ekspert do spraw transportu dr Jakub Majewski z Fundacji ProKolej. — Nie mamy w Polsce zdefiniowanego żadnego szczebla, który bierze odpowiedzialność za transport publiczny — podkreślił ekspert i dodał, że kluczowe w tej kwestii jest zdefiniowanie, kto właściwie jest osobą odpowiedzialną.
Każdy rozłoży ręce. Wójt powie to temat dla starosty, starosta powie może do marszałka, a marszałek powie, że za transport odpowiada minister infrastruktury i w rezultacie nie odpowiada nikt — powiedział dr Jakub Majewski.
Wykluczenie transportowe to problem, który niesie za sobą poważne konsekwencje. Najczęściej dotyka dzieci i młodzież, a także osoby starsze i z niepełnosprawnościami. Nie pozwala na pewne wykorzystanie życiowych szans, może się przekładać na wykluczenie społeczne. Ponadto przyczynia się do tego, że mniej się ruszamy, a więc ma spore skutki zdrowotne.