Antonow stracił koronę. To nowy największy samolot świata
Funkcjonalny prototyp największego samolotu świata ujrzał światło dzienne. Współzałożyciel Microsoftu Paul Allen chce, by za kilka lat Stratolaunch wynosił w kosmos rakiety z satelitami.
Jak duży jest?
Stratolaunch to olbrzym nawet przy dotychczasowym rekordziście, Antonowie AN-225 Mrija. Jest od niego sporo cięższy i ma większą rozpiętość skrzydeł. Jest tylko nieco niższy, dokładnie o 3 metry. A i tak jest wyższy niż 4 piętrowy blok mieszkalny.
Jak boisko
Rozpiętość skrzydeł wspomnianego Antonowa to 88 metrów. Stratolaunch? 117 metrów. To 12 metrów więcej niż boisko do piłki nożnej. Ogromna maszyna po raz pierwszy została wyprowadzona z hangaru na testy tankowania.
Pod naciskiem
Żeby utrzymać tego kolosa, w podwoziu zamontowano aż 28 kół. Stratolaunch ma przenosić rakiety, ale jego udźwig i masa jest sporo większa od transportowego Antonowa, który ma masę własną 200 ton, a użyteczną 400 ton.
Waga
Nowy król bez paliwa waży 226 ton. Zatankowany pod korek waży o 113 ton więcej. Maksymalnie obciążony to już 589 ton.
Ale jak duży jest?
Tak duży, że potrzebuje do wystartowania sześciu silników napędzających boeingi 747. Tak duży, że biegnie w nim 97 km kabli. Tak duży, że hrabstwo, w którym stoi hangar, musiało wydać specjalne zezwolenia budowlane na konstrukcję rusztowań.
Po co Allenowi ten kolos?
Współzałożyciel Microsoftu wychodzi z założenia, że olbrzymi samolot to najtańsza metoda wysyłania w kosmos rakiet z satelitami do umieszczania na niskiej orbicie okołoziemskiej. Dlatego wspólnie z firmą Orbital ATK planują podczepiać do maszyny Stratolanunch rakiety Pegasus XL zdolnej do wynoszenia ładunków o wadze do 450 kg.
Tajniej i wydajniej
Z możliwością operowania ze zwykłych lotnisk i dużą manewrowalnością Stratolaunch System jest tańszym i wydajniejszym sposobem umieszczania satelitów w kosmosie niż pionowy start - twierdzi producent maszyny w informacji prasowej.
Kiedy poleci?
W najbliższych miesiącach nie ma co liczyć na pokaz możliwości samolotu. Według Paula Allena pierwszy lot testowy odbędzie się do końca 2019 roku.
Z rakietą w niebo
Jak to ma wyglądać w przyszłości? Idealny scenariusz: Stratolaunch po przeleceniu 2408 km wzniesie się na wysokość 9144 metrów, gdzie uwolni wieloczłonową rakietę kosmiczną. Ta, po odpaleniu silników wzniesie się na niską orbitę Ziemi, a samolot wróci na lotnisko.