Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Albert Kamiński | 

Solarna łódź polskich studentów podbiła Monako. Kosztuje ćwierć miliona

10
1/6

Możemy być z nich dumni

Możemy być z nich dumni
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli łódź o napędzie solarnym. Rozpędza się do 15 km/h wyłącznie dzięki światłu słonecznemu. Tym wynalazkiem młodzi konstruktorzy zwojowali prestiżowy konkurs w Monako.

2/6

Debiut - marzenie

Debiut - marzenie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Wystartowali "Basią", bo tak nazwali łódź, w najbardziej prestiżowych na świecie zawodach dla innowacyjnych pojazdów wodnych "Monaco Solar&Electric Boat Challenge". Biorą w nim udział najbardziej nowoczesne jednostki pływające. Zespół z AGH startował w regatach po raz pierwszy i zajął wysoką, jak na debiut, piątą lokatę.

3/6

Wspólne dzieło

Wspólne dzieło
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

W projekcie wzięło 46 osób, m.in. studenci-pacjonaci z Akademickiego Klubu Żeglarskiego oraz Koła Naukowego Eko-Energia. Byli tam mechanicy, elektrycy, programiści oraz inżynierowie materiałowi. Koordynatorkami były Agata Halińska oraz Anna Popiołek.

4/6

Szczytny cel

Szczytny cel
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Do stworzenia łodzi oprócz pasji żeglarskich, pchnęła konstruktorów chęć sprawdzenia swoich umiejętności w coraz bardziej istotnej gałęzi gospodarki, jaką są urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej. Łódź ma propagować nowoczesny transport o niskiej emisji dwutlenku węgla.

5/6

Zbudowana z nowoczesnych materiałów

Zbudowana z nowoczesnych materiałów
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Łódź zbudowano z kompozytów, włókna węglowego i pianki. Cała łódź jest wykonana ręcznie. Posiada hydroskrzydła, które wypychają ją na powierzchnię wody minimalizując jej opory. Wszystko zaprojektowali studenci. Silnik ma moc 4 KW. Panele, którymi jest pokryta generują 1000 watów mocy. Łódź rozpędza się do prędkości 15 km/h.

6/6

Dostrzeżona na całym świecie

Dostrzeżona na całym świecie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Koszt budowy "Baśki" to 250 tys. zł. Ma 6 metrów długości i waży 70 kg. Jej wyporność to z kolei 150 kg. Firma Ericsson pomogła studentom w testach urządzeń sterowniczych, nawigacji oraz napędu. Na razie studenci nie zamierzają wprowadzać wynalazku do produkcji komercyjnej.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Wybrane dla Ciebie
Łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej dla nastolatków? "Zmiany od dawna oczekiwane"
Groźny wypadek w Piotrkowie. Samochód wjechał w przystanek
Skandaliczna interwencja w Gdańsku. "Nie jestem zwykłym psem"
"Straszna tragedia". Szkoła żegna 14-letnią Natalię
Banan i kawałek taśmy klejącej. Kontrowersyjne dzieło sprzedane za miliony
Lewandowski nigdy nie był tak szczery. Otrzymał ważny telefon
Sukces astronomów. Uchwycili umierającą gwiazdę spoza Drogi Mlecznej
Mieszkają w Polsce, a pracują w Niemczech. Opowiedzieli o zarobkach
Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia
To odróżnia Ronaldo od Messiego. Laureat Złotej Piłki wskazał szczegół
Robert Lewandowski idzie po Złotą Piłkę? Znany portal pokazał swój ranking
Białoruska propaganda straszy Polską. "Demony chcą przejąć Białoruś"
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić