Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Albert Kamiński | 

Solarna łódź polskich studentów podbiła Monako. Kosztuje ćwierć miliona

10
1/6

Możemy być z nich dumni

Możemy być z nich dumni
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli łódź o napędzie solarnym. Rozpędza się do 15 km/h wyłącznie dzięki światłu słonecznemu. Tym wynalazkiem młodzi konstruktorzy zwojowali prestiżowy konkurs w Monako.

2/6

Debiut - marzenie

Debiut - marzenie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Wystartowali "Basią", bo tak nazwali łódź, w najbardziej prestiżowych na świecie zawodach dla innowacyjnych pojazdów wodnych "Monaco Solar&Electric Boat Challenge". Biorą w nim udział najbardziej nowoczesne jednostki pływające. Zespół z AGH startował w regatach po raz pierwszy i zajął wysoką, jak na debiut, piątą lokatę.

3/6

Wspólne dzieło

Wspólne dzieło
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

W projekcie wzięło 46 osób, m.in. studenci-pacjonaci z Akademickiego Klubu Żeglarskiego oraz Koła Naukowego Eko-Energia. Byli tam mechanicy, elektrycy, programiści oraz inżynierowie materiałowi. Koordynatorkami były Agata Halińska oraz Anna Popiołek.

4/6

Szczytny cel

Szczytny cel
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Do stworzenia łodzi oprócz pasji żeglarskich, pchnęła konstruktorów chęć sprawdzenia swoich umiejętności w coraz bardziej istotnej gałęzi gospodarki, jaką są urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej. Łódź ma propagować nowoczesny transport o niskiej emisji dwutlenku węgla.

5/6

Zbudowana z nowoczesnych materiałów

Zbudowana z nowoczesnych materiałów
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Łódź zbudowano z kompozytów, włókna węglowego i pianki. Cała łódź jest wykonana ręcznie. Posiada hydroskrzydła, które wypychają ją na powierzchnię wody minimalizując jej opory. Wszystko zaprojektowali studenci. Silnik ma moc 4 KW. Panele, którymi jest pokryta generują 1000 watów mocy. Łódź rozpędza się do prędkości 15 km/h.

6/6

Dostrzeżona na całym świecie

Dostrzeżona na całym świecie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Koszt budowy "Baśki" to 250 tys. zł. Ma 6 metrów długości i waży 70 kg. Jej wyporność to z kolei 150 kg. Firma Ericsson pomogła studentom w testach urządzeń sterowniczych, nawigacji oraz napędu. Na razie studenci nie zamierzają wprowadzać wynalazku do produkcji komercyjnej.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 17.01.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Awantura turystów w Tajlandii. "Polacy, nie róbcie tak"
Donald Tusk: Ochrona granic to święty obowiązek każdego rządu
Dwa tysiące osobników. To miasto zalały dziki
800+ dla Ukraińców. Trzaskowski: jeśli mieszkają i płacą podatki w Polsce
Prorosyjscy hakerzy zaatakowali na Whatsappie. Wystarczyło jedno kliknięcie
Denerwuje cię Danielle Collins? Novak Djoković ma zupełnie inne zdanie
GRU szkoli dywersantów. Tak Rosjanie planują kolejne operacje w Europie
Kontrowersyjna wymiana Birmy z Rosją. To junta wysłała za myśliwce
Fenomenalna Izabela Marcisz. Drugie złoto na Uniwersjadzie w Turynie
Starcie gigantów. Świątek kontra Raducanu w Australian Open
Archeolodzy wprost zaniemówili. Niesamowite odkrycie w Pompejach
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić