Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Albert Kamiński | 

Solarna łódź polskich studentów podbiła Monako. Kosztuje ćwierć miliona

10
1/6

Możemy być z nich dumni

Możemy być z nich dumni
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli łódź o napędzie solarnym. Rozpędza się do 15 km/h wyłącznie dzięki światłu słonecznemu. Tym wynalazkiem młodzi konstruktorzy zwojowali prestiżowy konkurs w Monako.

2/6

Debiut - marzenie

Debiut - marzenie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Wystartowali "Basią", bo tak nazwali łódź, w najbardziej prestiżowych na świecie zawodach dla innowacyjnych pojazdów wodnych "Monaco Solar&Electric Boat Challenge". Biorą w nim udział najbardziej nowoczesne jednostki pływające. Zespół z AGH startował w regatach po raz pierwszy i zajął wysoką, jak na debiut, piątą lokatę.

3/6

Wspólne dzieło

Wspólne dzieło
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

W projekcie wzięło 46 osób, m.in. studenci-pacjonaci z Akademickiego Klubu Żeglarskiego oraz Koła Naukowego Eko-Energia. Byli tam mechanicy, elektrycy, programiści oraz inżynierowie materiałowi. Koordynatorkami były Agata Halińska oraz Anna Popiołek.

4/6

Szczytny cel

Szczytny cel
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Do stworzenia łodzi oprócz pasji żeglarskich, pchnęła konstruktorów chęć sprawdzenia swoich umiejętności w coraz bardziej istotnej gałęzi gospodarki, jaką są urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej. Łódź ma propagować nowoczesny transport o niskiej emisji dwutlenku węgla.

5/6

Zbudowana z nowoczesnych materiałów

Zbudowana z nowoczesnych materiałów
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Łódź zbudowano z kompozytów, włókna węglowego i pianki. Cała łódź jest wykonana ręcznie. Posiada hydroskrzydła, które wypychają ją na powierzchnię wody minimalizując jej opory. Wszystko zaprojektowali studenci. Silnik ma moc 4 KW. Panele, którymi jest pokryta generują 1000 watów mocy. Łódź rozpędza się do prędkości 15 km/h.

6/6

Dostrzeżona na całym świecie

Dostrzeżona na całym świecie
(AGH Solar Boat Team, Materiały prasowe)

Koszt budowy "Baśki" to 250 tys. zł. Ma 6 metrów długości i waży 70 kg. Jej wyporność to z kolei 150 kg. Firma Ericsson pomogła studentom w testach urządzeń sterowniczych, nawigacji oraz napędu. Na razie studenci nie zamierzają wprowadzać wynalazku do produkcji komercyjnej.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Wybrane dla Ciebie
Myje się dwa razy w tygodniu. "Mam obawy, że brzydko pachnę"
Robert Karaś będzie reprezentować azjatycki kraj. "Zrobię to z dumą"
Wjechał na oblodzone jezioro. Dramatyczny finał
Poruszające sceny. Tak dzieci pożegnały zamordowanego księdza
Pierwsze takie nagranie przelotu Falcona 9. "Potrafi nieźle huknąć"
"Klucz do skutecznej obrony". Mówi, co powinna robić Polska
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje dwóch młodych strażaków. To kolejna tragedia w regionie
EuroBasket 2025. Litwa z ogromną przewagą pokonała Polskę
Chaos na pokładzie. Turystka rozebrała się do naga podczas lotu
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić