To nie science-fiction. 10 miast, w których ludzie już teraz żyją w przyszłości
Miasto znane kiedyś z przemysłu stalowego stało się liderem badań nad autonomicznymi pojazdami. Uber, Ford i Aurora mają tu swoje oddziały, a inne firmy zajmujące się tą technologią rozważają przeprowadzkę do Pittsburgha. Co je tak przyciąga? Zróżnicowany teren, mnóstwo mostów nad trzema przepływającymi przez miasto rzekami i tradycyjne cztery pory roku - pisze CNN, który przygotował to zestawienie. To idealne warunki do testowania samochodów, które nie potrzebują kierowców. Uber już teraz oferuje w Pittsburghu przejazdy autonomicznymi pojazdami.
Reykjavík
W stolicy Islandii funkcjonuje w pełni zautomatyzowany system dostarczania zakupów za pomocą dronów. Izraelska firma FlyTrex nawiązała współpracę z islandzką siecią sklepów spożywczych Aha. Drony dostarczają zamówienia z centrali firmy do wyznaczonych stref, tam odbiera je pracownik Aha, którego jedynym zadaniem jest zapukać do drzwi i przekazać przesyłkę. Wkrótce dostawy dronami mają się odbywać wprost do klientów.
Moskwa
Stolica Rosji dysponuje siecią 146 tysięcy kamer, które pozwalają obserwować ulice miasta. Oczy "Wielkiego Brata" widzą wszystko: jak szybko jeżdżą kierowcy, czy zabrano śmieci z kontenera, kto przejechał czerwone światło, czy służby miejskie odśnieżyły ulice. To dopiero początek, bo władze Moskwy chcą uczynić system jeszcze dokładniejszym. Tak, by możliwa była automatyczna identyfikacja ludzi.
Chicago
Miasto wyprzedza teraźniejszość, montując czujniki do śledzenia warunków na drogach. Projekt Chicago Array of Things zakłada umieszczenie urządzeń nad wieloma skrzyżowaniami, aby badać jakość powietrza i natężenie ruchu.
San Francisco
Nieopodal San Francisco jest Dolina Krzemowa, dlatego nowoczesne technologie nikogo tutaj nie dziwią. W trakcie spaceru na pewno napotkasz mnóstwo samochodów elektrycznych. Na chodnikach nierzadko można zobaczyć roboty na kołach, które realizują dostawy zamówionych produktów. Jednym z pionierów nowych technologii w tym rejonie Stanów Zjednoczonych był Hewlett-Packard.
Singapur
Singapur jest jednym z niewielu miast na świecie, w których mieszkańcy mogą już teraz zamówić autonomiczną taksówkę. Jednak na razie i tak przyjedzie z kierowcą, który ma zapewnić bezpieczeństwo na wszelki wypadek. Otwartość Singapuru na nowe technologie sprawia, że miasto przyciąga nowatorskie firmy. NuTonomy z Bostonu uruchomiła system autonomicznych taksówek już w sierpniu 2016 roku.
Waszyngton
W amerykańskiej stolicy żywność do domów dostarczają sześciokołowe roboty. Jeżdżą po chodnikach. To projekt firmy Starship Technologies i serwisu kurierskiego Postmates. Kiedy jedzenie jest na miejscu, klient dostaje SMS-a, by wyszedł przed dom i odebrał pakunki. Chociaż celem jest pełna autonomia robotów, są one obecnie sterowane przez ludzi. Pomaga to uchronić robota przed zderzeniami. Ponadto sterujący urządzeniami pracownicy mogą odpowiadać na pytania ciekawskich pieszych.
Seattle
Mieszkańcy miasta, które jest siedzibą Amazona, często jako pierwsi uczestniczą w testach nowości giganta. Jedną z nich jest AmazonFresh Pickup. Dzięki tej usłudze ludzie mogą zamówić artykuły spożywcze online, a następnie odebrać je w samochodzie. Jak to działa? Po złożeniu zamówienia trzeba podjechać do najbliższego wyznaczonego punktu, a tam pracownik Amazona włoży zakupy do bagażnika. Kierowca nawet nie musi wysiadać. Firma wykorzystuje kamery do identyfikacji tablicy rejestracyjnej pojazdu.
Dubaj
Dubaj ma w swoich siłach policyjnych niezwykłego pracownika: robota. Jego "twarz" przypomina człowieka, z tą różnicą, że zamiast oczu ma kamery. Na głowie nosi policyjną czapkę. Ekran dotykowy na klatce piersiowej robota umożliwia zgłaszanie przestępstw w okolicy lub opłacanie biletów drogowych. Policja w Dubaju ma nadzieję, że roboty będą stanowić 25 procent funkcjonariuszy do 2030 roku.
Oslo
Stolica Norwegii jest liderem innowacji transportowych. Oslo zlikwidowało już prawie wszystkie parkingi uliczne w centrum miasta, a transport rowerowy jest w rozkwicie. W 2018 roku miasto zamieni kilka ulic w strefy dla pieszych, co pozwoli na jedynie ograniczone korzystanie z pojazdów silnikowych. Oslo stwierdziło również, że w 2019 roku może wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy zakazujące ruchu prawie wszystkich samochodów w centrum miasta.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.