Ofiara była znana lokalnej społeczności jako dozorca budynku, w którym mieszkał. Oprócz córki, zmarły mężczyzna miał jeszcze 12-letniego syna. Jak podaje portal 20min.ch, sąsiedzi wspominają, że chłopiec po tragedii wielokrotnie krzyczał za swoim ojcem.
Sytuację dzieci w szwajcarskich mediach komentuje Mischa Oesch, specjalistka psychoterapii oraz psycholog kryzysowy. Kobieta zaznacza, że dorośli często chcą chronić dzieci przed bolesnymi informacjami, mówiąc nieprawdę. Jest to jednak ryzykowne, zwłaszcza jeśli dziecko było świadkiem tragedii.
Jej zdaniem, najważniejsze w takich sytuacjach jest wsparcie ze strony bliskich. Dziecko potrzebuje bezpiecznego otoczenia, w którym może wyrażać emocje i potrzeby. Idealnie, gdyby znało już strategie radzenia sobie ze stresem i mogło do nich sięgnąć w obliczu nowej traumy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najbliżsi opiekunowie dzieci mogą mieć trudności w sprostaniu ich potrzebom, zwłaszcza jeśli sami przeżywają ogromny stres. Dlatego ważne jest, aby otrzymali wsparcie społeczne oraz profesjonalną pomoc także dla siebie.
Co dalej z dziećmi zastrzelonego 39-latka? Psycholog wyjaśnia
Jak podkreśla Oesch w portalu 20min.ch, przeżycie takiej traumy, jaką jest bycie świadkiem gwałtownej śmierci własnego ojca, wymaga czasu, aby dziecko mogło zintegrować bolesne doświadczenia i uczynić je częścią swojej historii życiowej.
W dłuższej perspektywie kluczowe jest przywrócenie pewnej normalności w życiu dziecka. Powrót do codziennych obowiązków, takich jak nauka w szkole, zajęcia pozalekcyjne i hobby, może dać poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.
Psycholog podkreśla również, że otoczenie powinno uszanować prywatność rodziny, dając jej czas na dojście do siebie, a jednocześnie oferując pomoc w codziennych sprawach. Ważne jest, aby wsparcie nie ograniczało się tylko do pierwszych dni po tragedii, ale aby było dostępne także w późniejszych tygodniach i miesiącach.
Przeczytaj też: Nagła śmierć wójta na urlopie. Nie żyje Daniel Zadworny
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.