Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Akcyza od mediów społecznościowych? "Są szkodliwe"

4

Uzależnienie od smartfona jest szkodliwe - uważa ekonomista Jan Oleszczuk - Zygmuntowski, współprzewodniczący Polskiej Sieci Ekonomii w rozmowie z "Wyborczą". Jednocześnie ekspert przekonuje, że należy wprowadzić akcyzę od mediów społecznościowych.

Akcyza od mediów społecznościowych? "Są szkodliwe"
Oleszczuk-Zygmuntowski mówi o akcyzie od social mediów. (Pixabay)
Akcyza generalnie jest podatkiem od dóbr, które są uważane za szkodliwe i dobrze byłoby zredukować ich konsumpcję np. z przyczyn zdrowotnych lub środowiskowych – stwierdza w rozmowie z serwisem Wyborcza.biz Jan Oleszczuk-Zygmuntowski.

Akcyza obowiązuje w przypadku papierosów i alkoholu. Podnosi koszt produktu i ma redukując konsumpcję i zapewniać środki na prewencję.

Zdaniem Oleszczuka-Zygmuntowskiego akcyza powinna objąć gigantów technologicznych w rodzaju Mety (Facebook, Instagram), Alphabetu (Google) czy ByteDance (TiKTok).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Nie rozumie". Były szef dyplomacji uderza w Sikorskiego

Akcyzę miałaby płacić platforma

Akcyza byłaby nakładana na reklamy personalizowane, czyli samo sedno szkodliwego modelu biznesowego, który nielegalnie wyłudza dane, profiluje użytkowników i uzależnia ich algorytmicznie od konsumpcji treści i kolejnych reklam. Konsument nie zapłaci tej akcyzy - zapłaci ją platforma – twierdzi w rozmowie z wyborcza.biz Oleszczuk-Zygmuntowski.

Dla niego to toksyczny, uzależniający model biznesowy. Według ekonomisty po to przecież zatrudniano ekonomistów behawioralnych i psychologów, żeby zaprojektować uzależniające mechanizmy, żerujące na układzie dopaminowym w mózgu. Jak mówi, problemy widać gołym okiem. - To brak skupienia, cyberbulling, bańki informacyjne, dezinformacja, depresje, samobójstwa. Wielkość wpływu mediów społecznościowych bywa kwestionowana, ale wiemy, że jest – przekonuje Oleszczuk-Zygmuntowski.

- Akcyza od reklamy profilowanej nie zmniejsza uzależnienia sama z siebie, ale podobnie jak akcyza od alkoholu pomogłaby finansować prewencję, edukację i terapię. Już teraz Ministerstwo Zdrowia wydłuża pilotaż terapii dzieci i młodzieży uzależnionych od technologii cyfrowych, z racji na drastyczny skok zainteresowania. Te działania powinny być opłacane przez firmy szkodzące, w myśl zasady "zanieczyszczający płaci" – przekonuje ekonomista.
Autor: MTK
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Przyrodnicy załamani. Ktoś zastrzelił Merle
Ludzie lądują w szpitalach w dwóch krajach. Winne borówki z Polski?
Eksperci nie mają wątpliwości. To najdroższe pożary w historii Kalifornii
Wielka akcja policji. Potrwa kilka tygodni
Już nie weźmie słoików. Znana emerytka leci do Chorwacji
Naukowcy proponują nową definicję otyłości. To koniec BMI?
Dramatyczne sceny w Biedronce. Mogło dojść do tragedii
Ochotniczka zginęła na wojnie. Jej zdjęcie widział cały świat
Wyniki Lotto 17.01.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Awantura turystów w Tajlandii. "Polacy, nie róbcie tak"
Donald Tusk: Ochrona granic to święty obowiązek każdego rządu
Dwa tysiące osobników. To miasto zalały dziki
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić