Akcyza generalnie jest podatkiem od dóbr, które są uważane za szkodliwe i dobrze byłoby zredukować ich konsumpcję np. z przyczyn zdrowotnych lub środowiskowych – stwierdza w rozmowie z serwisem Wyborcza.biz Jan Oleszczuk-Zygmuntowski.
Akcyza obowiązuje w przypadku papierosów i alkoholu. Podnosi koszt produktu i ma redukując konsumpcję i zapewniać środki na prewencję.
Zdaniem Oleszczuka-Zygmuntowskiego akcyza powinna objąć gigantów technologicznych w rodzaju Mety (Facebook, Instagram), Alphabetu (Google) czy ByteDance (TiKTok).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Akcyzę miałaby płacić platforma
Akcyza byłaby nakładana na reklamy personalizowane, czyli samo sedno szkodliwego modelu biznesowego, który nielegalnie wyłudza dane, profiluje użytkowników i uzależnia ich algorytmicznie od konsumpcji treści i kolejnych reklam. Konsument nie zapłaci tej akcyzy - zapłaci ją platforma – twierdzi w rozmowie z wyborcza.biz Oleszczuk-Zygmuntowski.
Czytaj więcej: Przemówienie hitem sieci. Porównania do "Misia" Barei
Dla niego to toksyczny, uzależniający model biznesowy. Według ekonomisty po to przecież zatrudniano ekonomistów behawioralnych i psychologów, żeby zaprojektować uzależniające mechanizmy, żerujące na układzie dopaminowym w mózgu. Jak mówi, problemy widać gołym okiem. - To brak skupienia, cyberbulling, bańki informacyjne, dezinformacja, depresje, samobójstwa. Wielkość wpływu mediów społecznościowych bywa kwestionowana, ale wiemy, że jest – przekonuje Oleszczuk-Zygmuntowski.
- Akcyza od reklamy profilowanej nie zmniejsza uzależnienia sama z siebie, ale podobnie jak akcyza od alkoholu pomogłaby finansować prewencję, edukację i terapię. Już teraz Ministerstwo Zdrowia wydłuża pilotaż terapii dzieci i młodzieży uzależnionych od technologii cyfrowych, z racji na drastyczny skok zainteresowania. Te działania powinny być opłacane przez firmy szkodzące, w myśl zasady "zanieczyszczający płaci" – przekonuje ekonomista.
Czytaj więcej: Była 23:17. Nagranie z Roksaną Węgiel. "Halo, pomocy"
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.