Autobus i niebezpieczne substancje
Scenariusz karambolu był odgórnie znany. To wypadek jak z koszmaru, gdyż biorą w nim udział samochody o różnych gabarytach, także te duże i cysterny. Autobus najpierw staje w płomieniach, a następnie wywraca inne samochody i niebezpiecznie zbliża się do pojazdu przewożącego substancję chemiczną. Rannych jest kilkadziesiąt osób, a w tunelu panuje silne zadymienie.
W ramach tych ćwiczeń chcemy sprawdzić gotowość służb do działania w tunelu. Brany pod uwagę jest sam system alarmowy, przyjęcie zgłoszenia i decyzje, jakie są podejmowane w centrum zarządzania tunelem – mówi mł. bryg. Sebastian Woźniak z Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie.
Ćwiczenia wymagały uruchomienia w tunelu systemu alarmowego i systemu oddymiania naw tunelu. Przy ewakuacji "rannych" służby ratunkowe korzystały zarówno z naw tunelu, jak i przejść między nawami. W sumie w akcji wzięło udział 160 strażaków z 26 zastępów straży pożarnej.
Na miejscu pojawiły się także karetki, policja, służby zarządzania kryzysowego i Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Musimy przećwiczyć sprawne i skutecznie działania w tym obiekcie – podsumował w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Sebastian Woźniak.
Czytaj także: Koszmarny finał jazdy próbnej. Rozbił auto warte fortunę
Ostatnia prosta
Tunel na zakopiance ma prawie 2 km długości. Został wydrążony między miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała, w masywie Lubonia Małego. Jest jednym z najdłuższych i najnowocześniejszych tuneli w Polsce. I lada dzień ma być dostępny dla kierowców. Trasa otrzymała już od komendanta Państwowej Straży Pożarnej z Suchej Beskidzkiej pozytywną opinię.
Czekamy jeszcze na pozwolenie na użytkowanie z Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. W tej chwili jest ona w przygotowaniu. Inną decyzją konieczną będzie decyzja wojewody dotycząca potwierdzenia bezpieczeństwa użytkowania tunelu. Tych dwóch decyzji spodziewany się w tym tygodniu. Jeżeli te decyzje będą uzyskane, to planujemy otwarcie tunelu w sobotę 12 listopada - mówi "Gazecie Krakowskiej" Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
Budowa tunelu rozpoczęła się jeszcze w 2017 roku. Prace prowadzi włoska firma, której zadaniem było wydrążenie dwóch 2-kilometrowych tuneli oraz po kilometrze drogi dojazdowej z każdej ze stron. Inwestycję wyceniono na 968 mln zł.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.