Bogdan Kicka |

Bajeczne zdjęcie kosmosu. To supergromada gwiazd w obiektywie Webba

James Webb Space Telescope (JWST), który od momentu uruchomienia regularnie dostarcza zapierających dech w piersiach obrazów kosmosu, po raz kolejny zadziwił świat. Tym razem teleskop uchwycił obraz jednej z największych supergromad gwiazd w naszej galaktyce, tzw. Westerlund 1. Niezwykłe zdjęcie ukazuje niezliczone ciała niebieskie, które lśnią niczym drogocenne kamienie.

Bajeczne zdjęcie kosmosu. To supergromada gwiazd w obiektywie Webba
Westerlund 1 w obiektywie teleskopu Jamesa Webba. (@NASAWebb, X)

Supergromady gwiazd, takie jak Westerlund 1, to młode zbiory gwiazd, które swoją masą znacznie przewyższają nasze Słońce. W przypadku Westerlund 1 mówimy o gwiazdach, których masa sięga od 50 do 100 tysięcy mas Słońca, zlokalizowanych na niewielkiej przestrzeni o średnicy zaledwie sześciu lat świetlnych. Dla porównania, nasza najbliższa gwiazda, Proxima Centauri, znajduje się około 4,2 lat świetlnych od Ziemi, co pokazuje, jak niewielka w kosmicznej skali jest ta przestrzeń.

Jednym z najciekawszych aspektów Westerlund 1 jest obecność tzw. żółtych hiperolbrzymów – gwiazd, które są około milion razy jaśniejsze od naszego Słońca. Chociaż imponują one swoimi rozmiarami i jasnością, ich życie jest krótkie.

Naukowcy szacują, że gromada Westerlund 1 ma zaledwie 3,5 do 5 milionów lat. Choć z perspektywy człowieka to niewyobrażalnie długi czas, w skali kosmicznej jest to zaledwie mgnienie oka. Tak młoda supergromada to dla astronomów prawdziwa kopalnia danych, dzięki której można lepiej zrozumieć procesy powstawania i ewolucji masywnych gwiazd.

Zobacz także: Pierwsze takie odkrycie w kosmosie. Znajduje się 300 lat świetlnych od Ziemi

Perspektywa kosmicznych eksplozji

Mimo młodego wieku, gwiazdy te prowadzą krótkie i intensywne życie, co sprawia, że w ciągu następnych 40 milionów lat gromada ma wytworzyć około 1500 supernowych. To właśnie takie wydarzenia są kluczowe dla zrozumienia, jak umierają największe gwiazdy we Wszechświecie, i dostarczają cennych informacji na temat procesów, które kształtują galaktyki.

Bliskość Westerlund 1 – okazja do badań

Westerlund 1 to nie tylko największa, ale także najbliższa nam supergromada gwiazd, oddalona "zaledwie" o 12 tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Dla astronomów oznacza to idealną okazję do jej badania i lepszego poznania mechanizmów, które napędzają powstawanie gwiazd w naszej galaktyce. W przeszłości Droga Mleczna produkowała znacznie więcej takich gromad, jednak wraz z upływem miliardów lat aktywność gwiazdotwórcza znacznie spadła, a dziś tylko kilka takich gromad nadal istnieje.

Westerlund 1 to pozostałość po czasach, gdy nasza galaktyka obfitowała w młode, masywne gwiazdy. Badania tego typu struktur są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają naukowcom zrozumieć, jak wyglądały wcześniejsze etapy ewolucji Drogi Mlecznej oraz jakie procesy kształtują obecne i przyszłe pokolenia gwiazd.

James Webb i jego technologiczne możliwości

Obraz Westerlund 1 został uchwycony w ramach szerszego programu badawczego, który ma na celu zbadanie zarówno tej gromady, jak i innej znanej supergromady – Westerlund 2. Do tego zadania wykorzystano Near-InfraRed Camera (NIRCam), jedno z najważniejszych narzędzi teleskopu Webba. Dzięki NIRCam możliwe jest badanie odległych i trudno dostępnych obszarów kosmosu, a także rejestrowanie takich zjawisk jak soczewkowanie grawitacyjne, które może dostarczyć cennych danych o tempie rozszerzania się Wszechświata.

Kosmiczne klejnoty – okno na przeszłość

Obraz Westerlund 1, wykonany przez teleskop Jamesa Webba, to nie tylko fascynujące dzieło nauki, ale także swoiste okno na przeszłość. Każda z gwiazd lśniących w tym zjawiskowym zbiorze to przypomnienie o potędze procesów zachodzących w kosmosie. Dla naukowców, ale i dla zwykłych ludzi, Westerlund 1 stanowi dowód na to, jak wiele jeszcze nieodkrytych tajemnic kryje przed nami Wszechświat, a misja teleskopu Webba jest kolejnym krokiem w odkrywaniu tych zagadek.

Trwa ładowanie wpisu:twitter
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Które z określeń najlepiej opisują artykuł: