Brugia to urokliwe, położone we Flandrii belgijskie miasto, nazywane często Wenecją Północy. Turystów zachwyca imponująca ilość zabytków, historyczne centrum miasta, fakt, że w Brugii można się poczuć, jakby czas się zatrzymał. Ale miasto płaci wysoką cenę za swoją popularność.
Brugia to miasto jednodniowych turystów. Takich, którzy zjawiają się na kilka, co najwyżej kilkanaście godzin, żeby coś zjeść, przespacerować się ulicami miasta i zrobić kilka zdjęć.
Miasto liczące 119 tys. mieszkańców każdego roku odwiedzane jest przez osiem milionów turystów. Tak ogromne zainteresowanie to zarówno błogosławieństwo, jak i przekleństwo dla Brugii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Teraz naprawdę osiągnęliśmy czerwoną linię. Nie potrzebujemy już więcej turystów, wystarczy — mówi 55-letni architekt Arnout Goegebuer w rozmowie z agencją AFP.
Mężczyzna nie jest w tej opinii odosobniony. Mieszkańcy Brugii są zmęczeni tłumem. Zdają sobie sprawę z tego, że turystyka zapewnia pieniądze i miejsca pracy, ale zwracają uwagę, że musi to być "zrównoważone", żeby w mieście można było normalnie funkcjonować.
Brugia jak Disneyland?
Już w 2019 roku władze miasta przestrzegały, że Brugia ''powoli staje się Disneylandem", w związku z czym zmieniono podejście do turystyki.
Wdrożono pięcioletnią strategię, której celem jest zwiększenie liczby noclegów, rozłożenie liczby turystów geograficznie i każdego roku, a także, co istotne, zwabienie gości zainteresowanych kulturą i gastronomią, a nie... selfie i goframi.
Anne De Meerleer, rzeczniczka Visit Bruges, podkreśliła, że nie liczy się ilość, a jakość.
Naszym celem nie jest pozyskanie większej liczby odwiedzających, nie liczba jest ważna, ale rodzaj odwiedzających — podkreśliła.