oprac. Paulina Antoniak| 

Co z religią w szkołach? "Bardzo nas boli". Biskup zabrał głos

180

Biskup Wojciech Osial, stojący na czele Komisji Wychowania Katolickiego przy Konferencji Episkopatu Polski, wyraził w czwartek chęć do konstruktywnego dialogu z władzami państwowymi dotyczącego kształtu nauczania religii w szkołach. Podczas gdy kościelny dygnitarz zapewnił o otwartości na kompromis, podkreślił potrzebę osiągnięcia zgodnego zdania w tej kwestii.

Co z religią w szkołach? "Bardzo nas boli". Biskup zabrał głos
Biskup Wojciech Osial wyraził chęć do dialogu z rządem (Getty Images, PIOTR DZIURMAN/REPORTER)

W trakcie czwartkowej konferencji prasowej poświęconej XIV Tygodniowi Wychowania, które odbyło się w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski, bp Osial odniósł się do braku porozumienia z ministerstwem edukacji odnośnie regulacji warunków organizacji nauki religii.

Zdaniem biskupa, porozumienie powinno być efektem merytorycznych rozmów i akceptowalne dla wszystkich stron. "Pod słowem porozumienie jako Kościół katolicki rozumiemy wypracowanie wspólnego stanowiska w merytorycznej rozmowie, pod którym wszyscy się podpisujemy, co oznacza, że się zgadzamy" – oświadczył bp Osial cytowany przez PAP.

Z kolei MEN utrzymuje, iż nowe rozporządzenie, które ma zacząć obowiązywać od 1 września 2024 roku, jest w pełni zgodne z obowiązującym prawem, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 1993 roku. Osial zwrócił uwagę na fakt, że orzeczenie TK nie umniejsza potrzeby osiągnięcia porozumienia z innymi Kościołami w kontekście organizacji lekcji religii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Alarmujące dane dla Kościoła. "Szukamy recepty na poprawę sytuacji"

Bp Osial o lekcjach religii w szkole

Jednocześnie bp Osial wyraził nadzieję na ponowne spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu, w której kościelna strona już delegowała swoich przedstawicieli. "Bardzo nas boli, że temat lekcji religii dyskutowany jest w mediach, gdzie są emocje i słyszy się takie hasła jak wojna, konflikt czy spór. Tak nie powinno to wyglądać. Powinniśmy zasiąść do stołu, merytorycznie rozmawiać i razem coś wypracować" - skomentował cytowany przez PAP bp Osial.

Podczas rozmowy z mediami, bp Osial wyraził także przekonanie o potrzebie nauczania religii w szkołach jako ważnego elementu wychowania moralnego. Zaznaczył, że obecność lekcji religii w systemach edukacyjnych 23 krajów Unii Europejskiej dowodzi ich wartości wychowawczej i kulturowej.

Doprecyzował, iż lipcowa nowelizacja rozporządzenia rozszerzyła możliwości organizacyjne nauczania religii i etyki, pozwalając na tworzenie grup międzyoddziałowych czy międzyklasowych, co jednak spotkało się z krytyczną oceną ze strony komisji.

W kontekście zmian w organizacji lekcji religii, ks. dr Marek Studenski, konsultant Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wyraził krytykę wobec decyzji o łączeniu uczniów z różnych klas, oceniając to jako działanie niekorzystne pod względem pedagogicznym.

Spotkanie z mediami było również okazją do przytoczenia postanowień prawnych i inicjatyw ustawodawczych mających na celu reorganizację Trybunału Konstytucyjnego oraz przypomnienie o współdziałaniu Kościoła i państwa w świetle Konstytucji RP dla dobra wspólnego.

Źródło:PAP
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.

Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić