W trakcie czwartkowej konferencji prasowej poświęconej XIV Tygodniowi Wychowania, które odbyło się w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski, bp Osial odniósł się do braku porozumienia z ministerstwem edukacji odnośnie regulacji warunków organizacji nauki religii.
Zdaniem biskupa, porozumienie powinno być efektem merytorycznych rozmów i akceptowalne dla wszystkich stron. "Pod słowem porozumienie jako Kościół katolicki rozumiemy wypracowanie wspólnego stanowiska w merytorycznej rozmowie, pod którym wszyscy się podpisujemy, co oznacza, że się zgadzamy" – oświadczył bp Osial cytowany przez PAP.
Z kolei MEN utrzymuje, iż nowe rozporządzenie, które ma zacząć obowiązywać od 1 września 2024 roku, jest w pełni zgodne z obowiązującym prawem, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 1993 roku. Osial zwrócił uwagę na fakt, że orzeczenie TK nie umniejsza potrzeby osiągnięcia porozumienia z innymi Kościołami w kontekście organizacji lekcji religii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bp Osial o lekcjach religii w szkole
Jednocześnie bp Osial wyraził nadzieję na ponowne spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu, w której kościelna strona już delegowała swoich przedstawicieli. "Bardzo nas boli, że temat lekcji religii dyskutowany jest w mediach, gdzie są emocje i słyszy się takie hasła jak wojna, konflikt czy spór. Tak nie powinno to wyglądać. Powinniśmy zasiąść do stołu, merytorycznie rozmawiać i razem coś wypracować" - skomentował cytowany przez PAP bp Osial.
Podczas rozmowy z mediami, bp Osial wyraził także przekonanie o potrzebie nauczania religii w szkołach jako ważnego elementu wychowania moralnego. Zaznaczył, że obecność lekcji religii w systemach edukacyjnych 23 krajów Unii Europejskiej dowodzi ich wartości wychowawczej i kulturowej.
Doprecyzował, iż lipcowa nowelizacja rozporządzenia rozszerzyła możliwości organizacyjne nauczania religii i etyki, pozwalając na tworzenie grup międzyoddziałowych czy międzyklasowych, co jednak spotkało się z krytyczną oceną ze strony komisji.
W kontekście zmian w organizacji lekcji religii, ks. dr Marek Studenski, konsultant Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wyraził krytykę wobec decyzji o łączeniu uczniów z różnych klas, oceniając to jako działanie niekorzystne pod względem pedagogicznym.
Spotkanie z mediami było również okazją do przytoczenia postanowień prawnych i inicjatyw ustawodawczych mających na celu reorganizację Trybunału Konstytucyjnego oraz przypomnienie o współdziałaniu Kościoła i państwa w świetle Konstytucji RP dla dobra wspólnego.
Czytaj także: Religia poza szkołą? Duchowny jest "za" i wylicza powody
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.