Badanie objęło 700 nauczycieli, z których 9 proc. przyznało, że w ciągu ostatniego roku doświadczyło cyberataków. W Polsce pracuje ok. 700 tys. nauczycieli, co oznacza, że dziesiątki tysięcy z nich mogą być narażone na cyberprzemoc. Często nauczyciele nie są świadomi, że stają się ofiarami, ponieważ nie korzystają z mediów społecznościowych, gdzie często dochodzi do takich ataków.
Z badań wynika, że nauczyciele religii i matematyki są bardziej narażeni na cyberataki niż inni. Mężczyźni częściej niż kobiety stają się ofiarami, a problem jest bardziej powszechny w szkołach zawodowych niż w liceach. Nauczyciele starszych klas również częściej doświadczają cyberprzemocy niż ci pracujący w przedszkolach.
Cyberprzemoc, której doświadczają nauczyciele, przybiera różne formy. Do najczęściej spotykanych należą oczernianie i zniesławienie w internecie — czy to na forach publicznych, czy na zamkniętych forach lub grupach klasowych. Inną formą jest nagrywanie nauczycieli bez ich wiedzy i zgody, także po tym, jak są wcześniej prowokowani przez uczniów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Cyberbullying przybierał dotąd zwykle bardzo prymitywną formę, jednak dostępność sztucznej inteligencji może sprawić, że ataki na nauczycieli staną się bardziej bolesne i bardziej zaawansowane niż dotąd – ostrzega Łukasz Tomczyk z Uniwersyteteu Jagiellońskiego, cytowany przez PAP.
Czytaj też: To on groził Owsiakowi. Komunikat policji
Cyberprzemoc coraz większym problemem
Eksperci podkreślają, że nauczyciele potrzebują wsparcia i narzędzi do radzenia sobie z cyberprzemocą. Dr Tomczyk podkreśla, że nauczyciele często nie czują się pewnie w świecie cyfrowym, co utrudnia im obronę przed atakami. Wskazuje na potrzebę edukacji w zakresie bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i znajomości przepisów prawa dotyczących przemocy w sieci.
Obecnie profilaktyka cyberprzemocy skupia się głównie na młodzieży, a nauczyciele są pozostawieni sami sobie. - Średnia wieku nauczycieli w moim badaniu wyniosła 48 lat. To nie są cyfrowi autochtoni — wskazuje dr Tomczyk, apelując o rozwijanie programów wsparcia dla nauczycieli, które pomogą im radzić sobie z cyberprzemocą. Współpraca z kuratoriami i organizacjami nauczycielskimi może przyczynić się do znalezienia skutecznych rozwiązań tego problemu.
Powinniśmy myśleć w przód i wyprzedzać zaistnienie niektórych problemów. Nauczyciel to wymagający zawód, a osób wykonujących ten zawód brakuje. Powinniśmy wychodzić naprzeciw ich problemom i tam, gdzie można — oferować pomoc — konkluduje Tomczyk, cytowany przez PAP.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.