Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą

6

Jak ustalili niemieccy naukowcy - nasze mózgi postrzegają zero jako wartość liczbową, a nie oddzielną kategorię nicości. I nie jest to wrodzona umiejętność, ale coś, czego trzeba się nauczyć.

Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą
Zero to specyficzna wartość, którą nasz mózg pojmuje latami (Pexels)

Liczba zero, choć w przyrodzie prawie nie występuje, jest fundamentem systemu binarnego oraz rachunku różniczkowego, kluczowych dla nowoczesnej technologii i inżynierii. Według ekspertów, bez zera nasz świat mógłby się zawalić. To jedna z najważniejszych koncepcji matematycznych, która oprócz bycia narzędziem, stała się również przedmiotem badań neurologicznych.

Naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bonn (UKB), Uniwersytetu w Bonn (UB) i Uniwersytetu w Tybindze (UT) skoncentrowali swoje badania na neuronalnych podstawach liczby zero w mózgu. Wyniki tych prac opublikowano w magazynie "Current Biology".

Dopiero sześciolatki są w stanie to pojąć

Liczby takie jak 1, 2 czy 3 są łatwe do zrozumienia, ponieważ mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości. Możemy je zobaczyć, usłyszeć, a nawet dotknąć. Jednak zero, jako wartość abstrakcyjna, wymaga od nas większej intelektualnej elastyczności. Jego zrozumienie pojawiło się w historii ludzkości stosunkowo niedawno, bo około dwóch tysięcy lat temu, a dzieci zaczynają rozumieć tę koncepcję dopiero w wieku sześciu lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szukał skarbu w piramidzie Cheopsa. To, co odkrył zapisało się na kartach historii

Zero jest nie tylko środkiem oddzielającym liczby dodatnie od ujemnych, ale także pełni funkcję operacyjną w matematyce. Pozwala na zrozumienie, że "brak" jest również rzeczą samą w sobie. Kaplan, matematyk z uniwersytetu Harvarda, stwierdził, że zero "jest w umyśle, ale nie w świecie zmysłów".

Autorzy opracowania postanowili zbadać jak mózg przetwarza informacje związane z liczbą zero.

W przeciwieństwie do innych liczb, które reprezentują policzalne ilości, zero oznacza brak czegoś policzalnego, a jednocześnie nadal ma wartość liczbową – powiedział prof. Florian Mormann, neuropsycholog z UKB.
Na poziomie neuronalnym pojęcie zera nie jest kodowane jako oddzielna kategoria ‘nic’, ale jako wartość liczbowa zintegrowana z innymi, policzalnymi wartościami na osi liczbowej – wyjaśnił prof. Andreas Nieder z UT.

Prof. Mormann zauważył, że na zbiór pusty reagują inne neurony niż na inne liczby, co może wyjaśniać, dlaczego rozpoznawanie pustego zbioru trwa dłużej. Naukowcy uważają, że symbole, takie jak cyfry arabskie, odgrywają kluczową rolę w integracji liczby zero na osi liczbowej.

Autor: EWS
Źródło:PAP
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić