Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą

2

Jak ustalili niemieccy naukowcy - nasze mózgi postrzegają zero jako wartość liczbową, a nie oddzielną kategorię nicości. I nie jest to wrodzona umiejętność, ale coś, czego trzeba się nauczyć.

Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą
Zero to specyficzna wartość, którą nasz mózg pojmuje latami (Pexels)

Liczba zero, choć w przyrodzie prawie nie występuje, jest fundamentem systemu binarnego oraz rachunku różniczkowego, kluczowych dla nowoczesnej technologii i inżynierii. Według ekspertów, bez zera nasz świat mógłby się zawalić. To jedna z najważniejszych koncepcji matematycznych, która oprócz bycia narzędziem, stała się również przedmiotem badań neurologicznych.

Naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bonn (UKB), Uniwersytetu w Bonn (UB) i Uniwersytetu w Tybindze (UT) skoncentrowali swoje badania na neuronalnych podstawach liczby zero w mózgu. Wyniki tych prac opublikowano w magazynie "Current Biology".

Dopiero sześciolatki są w stanie to pojąć

Liczby takie jak 1, 2 czy 3 są łatwe do zrozumienia, ponieważ mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości. Możemy je zobaczyć, usłyszeć, a nawet dotknąć. Jednak zero, jako wartość abstrakcyjna, wymaga od nas większej intelektualnej elastyczności. Jego zrozumienie pojawiło się w historii ludzkości stosunkowo niedawno, bo około dwóch tysięcy lat temu, a dzieci zaczynają rozumieć tę koncepcję dopiero w wieku sześciu lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szukał skarbu w piramidzie Cheopsa. To, co odkrył zapisało się na kartach historii

Zero jest nie tylko środkiem oddzielającym liczby dodatnie od ujemnych, ale także pełni funkcję operacyjną w matematyce. Pozwala na zrozumienie, że "brak" jest również rzeczą samą w sobie. Kaplan, matematyk z uniwersytetu Harvarda, stwierdził, że zero "jest w umyśle, ale nie w świecie zmysłów".

Autorzy opracowania postanowili zbadać jak mózg przetwarza informacje związane z liczbą zero.

W przeciwieństwie do innych liczb, które reprezentują policzalne ilości, zero oznacza brak czegoś policzalnego, a jednocześnie nadal ma wartość liczbową – powiedział prof. Florian Mormann, neuropsycholog z UKB.
Na poziomie neuronalnym pojęcie zera nie jest kodowane jako oddzielna kategoria ‘nic’, ale jako wartość liczbowa zintegrowana z innymi, policzalnymi wartościami na osi liczbowej – wyjaśnił prof. Andreas Nieder z UT.

Prof. Mormann zauważył, że na zbiór pusty reagują inne neurony niż na inne liczby, co może wyjaśniać, dlaczego rozpoznawanie pustego zbioru trwa dłużej. Naukowcy uważają, że symbole, takie jak cyfry arabskie, odgrywają kluczową rolę w integracji liczby zero na osi liczbowej.

Autor: EWS
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 18.01.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Pociąg pędził prawie 300 km/h. 40-latek jechał między wagonami
"Smok Kampinoski". Niezwykły okaz w Parku Narodowym
Wprowadzono wysokie opłaty w polskich górach. Zła wiadomość dla narciarzy
Kontrowersyjne oświadczenie nt. sprzętu WOŚP. Prawniczka: nie mają mocy prawnej
Zagrożenie zdrowia i życia. Rodzina błaga o pomoc w odnalezieniu 22-latki
Nowy kalendarz ferii zimowych. "Ceny spadną"
Dramatyczna akcja służb na Podkarpaciu. Przysypany mężczyzna
Seniorzy masowo tracą pieniądze. Myślą, że idą na bezpłatne badania
Iga Świątek zagra w kolejnej rundzie. Teraz mecz z Niemką
Chleb ze smalcem za 25, kiełbasa za 30. Ceny w Zakopanem
Zaginęła prawniczka z Lublina. Rodzina zwróciła się z apelem do kierowców
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić