Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą

2

Jak ustalili niemieccy naukowcy - nasze mózgi postrzegają zero jako wartość liczbową, a nie oddzielną kategorię nicości. I nie jest to wrodzona umiejętność, ale coś, czego trzeba się nauczyć.

Ile to jest "zero"? Nikt nie rodzi się z taką wiedzą
Zero to specyficzna wartość, którą nasz mózg pojmuje latami (Pexels)

Liczba zero, choć w przyrodzie prawie nie występuje, jest fundamentem systemu binarnego oraz rachunku różniczkowego, kluczowych dla nowoczesnej technologii i inżynierii. Według ekspertów, bez zera nasz świat mógłby się zawalić. To jedna z najważniejszych koncepcji matematycznych, która oprócz bycia narzędziem, stała się również przedmiotem badań neurologicznych.

Naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bonn (UKB), Uniwersytetu w Bonn (UB) i Uniwersytetu w Tybindze (UT) skoncentrowali swoje badania na neuronalnych podstawach liczby zero w mózgu. Wyniki tych prac opublikowano w magazynie "Current Biology".

Dopiero sześciolatki są w stanie to pojąć

Liczby takie jak 1, 2 czy 3 są łatwe do zrozumienia, ponieważ mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości. Możemy je zobaczyć, usłyszeć, a nawet dotknąć. Jednak zero, jako wartość abstrakcyjna, wymaga od nas większej intelektualnej elastyczności. Jego zrozumienie pojawiło się w historii ludzkości stosunkowo niedawno, bo około dwóch tysięcy lat temu, a dzieci zaczynają rozumieć tę koncepcję dopiero w wieku sześciu lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szukał skarbu w piramidzie Cheopsa. To, co odkrył zapisało się na kartach historii

Zero jest nie tylko środkiem oddzielającym liczby dodatnie od ujemnych, ale także pełni funkcję operacyjną w matematyce. Pozwala na zrozumienie, że "brak" jest również rzeczą samą w sobie. Kaplan, matematyk z uniwersytetu Harvarda, stwierdził, że zero "jest w umyśle, ale nie w świecie zmysłów".

Autorzy opracowania postanowili zbadać jak mózg przetwarza informacje związane z liczbą zero.

W przeciwieństwie do innych liczb, które reprezentują policzalne ilości, zero oznacza brak czegoś policzalnego, a jednocześnie nadal ma wartość liczbową – powiedział prof. Florian Mormann, neuropsycholog z UKB.
Na poziomie neuronalnym pojęcie zera nie jest kodowane jako oddzielna kategoria ‘nic’, ale jako wartość liczbowa zintegrowana z innymi, policzalnymi wartościami na osi liczbowej – wyjaśnił prof. Andreas Nieder z UT.

Prof. Mormann zauważył, że na zbiór pusty reagują inne neurony niż na inne liczby, co może wyjaśniać, dlaczego rozpoznawanie pustego zbioru trwa dłużej. Naukowcy uważają, że symbole, takie jak cyfry arabskie, odgrywają kluczową rolę w integracji liczby zero na osi liczbowej.

Autor: EWS
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Groźna sytuacja na pokładzie samolotu. Ursula von der Leyen udzieliła pierwszej pomocy pasażerowi
Uchodzi za znienawidzonego. Jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej
Idealne do smażenia i do kanapek. Przepis na masło klarowane
Oburzyły ją seks-gadżety w chińskim markecie. Mieszkanka Gdańska prosi o interwencje
Kosmiczna kwota. Tyle Rafael Nadal zarobił na kortach
Mają polskie korzenie. Będą kanonizowani. Papież podjął decyzję
Basen w Wielkopolsce zamknięty do odwołania. Wykryto groźną bakterię
Tajemnicze symbole na drzewach w Skandynawii. Kryją mroczną przeszłość
Rosjanie pokazali cel ataku jądrowego w Polsce. Gen. Polko: Sieją strach
Polacy jadą za granicę. Sprawdzamy, gdzie w tym roku można taniej polecieć
Kłopoty byłego reprezentanta Polski. Został zatrzymany przez CBA
Patent na zamrożone szyby w aucie. Zapomnij o skrobaniu
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić