Najnowsze dane dotyczące liczby zastrzeżeń numeru PESEL bardzo nas cieszą. Jako Ministerstwo Cyfryzacji stawiamy na zwiększanie świadomości społecznej związanej z cyberzagrożeniami, a rekordowa liczba 5 mln zastrzeżonych numerów PESEL świadczy o tym, że ta świadomość rośnie. Chcę jasno podkreślić, że zastrzeżenie numeru PESEL skutecznie chroni przed kradzieżą tożsamości i oszustwami. A to dzięki temu, że utrudnia wykorzystanie naszych danych np. do zaciągnięcia pożyczki czy podpisania niechcianych umów - podkreśla wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
- Zastrzeżony PESEL daje pewność, że odpowiednie instytucje i firmy dokładnie sprawdzą, czy z daną sprawą zwraca się do nich posiadacz numeru PESEL, a więc faktycznie zainteresowana osoba, czy też oszust – dodaje.
Usługa "Zastrzeż PESEL" dostępna jest od 17 listopada 2022 roku w serwisie mObywatel.gov.pl, a od 10 stycznia 2023 roku również w aplikacji mObywatel. Do 1 czerwca 2023 roku obowiązywał okres przejściowy, w którym firmy i instytucje dostosowywały się do nowych przepisów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od tego dnia wszystkie instytucje finansowe są zobowiązane sprawdzać status numeru PESEL przed udzieleniem pożyczki czy kredytu.
Ministerstwo Cyfryzacji zaznacza, że bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni to jeden z kluczowych elementów Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku. Rosnące zainteresowanie usługą pokazuje, że Polacy aktywnie dbają o ochronę swoich danych w sieci.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne i dobrowolne. Mogą z niego skorzystać osoby pełnoletnie posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Proces można przeprowadzić na trzy sposoby:
- poprzez aplikację mObywatel,
- na stronie gov.pl,
- osobiście w urzędzie.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.