Jak wynika z informacji przekazanych przez "Rzeczpospolitą", Polacy coraz rzadziej sięgają po alkohole. Sprzedaż w pierwszej połowie tego roku - w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej - spadła o 2,1 proc.
Widać to zwłaszcza na przykładzie wódki oraz piwa. Ich sprzedaż spadła odpowiednio o 3,2 oraz 2,2 proc. Są jednak alkohole, po które Polacy sięgają coraz częściej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wina musujące napędzają rynek alkoholi
Mowa tutaj przede wszystkim o segmencie win musujących, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Chodzi o wzrost sprzedaży na poziomie 2. proc. w ujęciu rok do roku.
Tym samym wina musujące to rynek, który w Polsce wart jest około 1 mld złotych. To więc mniej więcej wartość jednej piątej całego segmentu win. Co ważne, wina musujące przestały być spożywane sezonowo i kupujemy je przez cały rok - głównie w okresie letnim.
Zdecydowanie najpopularniejszym trunkiem w tym segmencie jest włoskie prosecco. To popularny składnik koktajli, często wybierany także na różnorodne uroczystości. Odpowiada on za 46 proc. wartości rynku oraz 35 proc. sprzedaży ilościowej. Klienci sięgają najczęściej po pozycje ze średniej półki cenowej.
Joanna Semczuk, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska, tłumaczy w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że wzrost sprzedaży win musujących bierze się głównie ze zmiany podejścia do życia oraz celebracji codziennych wydarzeń:
Chcemy cieszyć się małymi rzeczami, zaczynamy doceniać bycie "tu i teraz", towarzystwo drugiej osoby, dostrzegamy małe rzeczy. Słowem, praktykujemy uważność. To powoduje, że celebrowanie dnia codziennego staje się dla nas czymś bardzo przyjemnym i temu też sprzyja kategoria win musujących - twierdzi.