Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Kasjerka odmówiła sprzedaży matce z dzieckiem. "To utrudnianie życia"

229

Z pewnością nie raz doświadczyliście lub byliście świadkiem odmowy sprzedaży ze strony kasjera. Powód? Brak drobnych, by wydać reszty. Niektórzy pomyślą, że to niedopuszczalne, inni z kolei będą sprzedawców bronić. Kto ma rację?

Kasjerka odmówiła sprzedaży matce z dzieckiem. "To utrudnianie życia"
Czy sprzedawca może odmówić wydania reszty? (Adobe Stock)

Kasjerzy od lat narzekają na brak drobnych w kasach. Dużym ułatwieniem ich codziennej pracy jest płatność za pomocą karty bankowej bądź BLIK-iem. Nie zawsze jednak klient ma taką możliwość, a jedyny banknot, jaki przy sobie posiada to 100 zł lub banknot o jeszcze wyższym nominale.

Oczywiście jedni powiedzą, że w takim wypadku banknot należy rozmienić. Problem pojawia się, gdy w okolicy nie ma innego sklepu ani bankomatu, a klientowi zależy na kupnie jednego produktu.  

Są tacy, którzy do sprawy podchodzą roszczeniowo i mówią jasno, że kasjer ma obowiązek wydać resztę. Zdarza się natomiast, że klient faktycznie mimo chęci nie ma możliwości, by banknot rozmienić i przy próbie kupna danego produktu spotyka się z nieprzyjemną reakcją sprzedawcy. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "To wyraz pogardy". Schetyna komentuje "aferę mięsną"

Takiej sytuacji doświadczyła mieszkanka Gdańska, która wybrała się do lokalnego sklepu z wyrobami mięsnymi. Zamierzała dokonać zakupu o wartości 40 zł, jednak jedyny banknot, jaki miała w portfelu to 200 zł. Ekspedientka odmówiła jej sprzedaży, mówiąc, że nie miałaby jak wydać reszty. 

Klientka przyszła do sklepu na piechotę z 2,5-letnim dzieckiem w wózku. Pomocna okazała się inna klientka, dzięki której udało się rozmienić banknot. 

To utrudnianie życia. Byłam zła, że nie mogę kupić czegoś, mimo że chciałam i miałam na to pieniądze - mówi mieszkanka Gdańska.

Czy kasjer może odmówić sprzedaży?

Kasjerzy skarżą się na klientów, a klienci na zachowania kasjerów. Kto w tym sporze ma rację? 

Jak wynika z komunikatu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prawo nie nakłada na kasjera konieczności, by ten posiadał potrzebne do wydania klientowi reszty. Uiszczenie zapłaty jest tutaj obowiązkiem po stronie kupującego. 

Zdarza się jednak, że sprzedawca, mimo że posiada wystarczającą ilość drobnych, nie chce nam ich wydać. Często wtedy słyszymy, że kasjer zostanie ich całkowicie pozbawiony. Takie zachowanie jest niezgodne z zasadami współżycia społecznego. 

Autor: ACZ
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Nakaz aresztowania Netanjahu. "Istotny krok w kierunku sprawiedliwości"
Zmasowane ataki Izraela na Liban. Ponad 47 zabitych
Wrocławski McDonald's podbija sieć. Kolorowe neony, światła i tłumy klientów
Zobaczył tygrysa pod domem. Przerażające nagranie z Chin
Ukraiński recydywista w Sopocie. Pokazał policjantom fałszywe prawo jazdy
Trzaskowski: Na spotkania w prekampanii jeżdżę prywatnym samochodem, urlopu nie planuję
Wypadek na roli. Nogę mężczyzny wciągnęła maszyna
PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta. Wiadomo już gdzie
Skrajnie osłabiony senior w Gdańsku. Jej reakcja uratowała życie 71-latka
Ōkunoshima. Tajemnicza wyspa królików z mroczną przeszłością
Estonia. Tysiące niewybuchów na poligonie wojsk NATO
Łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej dla nastolatków? "Zmiany od dawna oczekiwane"
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić