Irańskie władze po raz kolejny pokazały bezwzględność w interpretacji obowiązujących w Iranie przepisów. Ministerstwo kultury Iranu ogłosiło zakaz występowania kobiet w reklamach w liście wysłanym do irańskich szkół artystycznych i filmowych oraz agencji reklamowych. To kolejny restrykcyjny przykład łamania praw kobiet w tym kraju.
Dziwić może powód wprowadzenia zakazu. Niedawno w irańskich stacjach telewizyjnych pojawił się spot reklamowy lodów na patyku. Główną rolę w klipie zagrała kobieta, która rozkoszowała się chłodnym deserem podczas przejażdżki swoim samochodem. Ponadto bohaterka miała ubraną na głowie czerwoną chustę, jednocześnie nie zasłaniając twarzy.
Spot miał zostać uznany przez irańskie władze za bardzo kontrowersyjny. To właśnie z tego powodu miano podjąć decyzję o zakazaniu udziału kobiet w reklamach w przyszłości. Ponadto złożono również pozew przeciwko firmie Domino. Rządzący stwierdzili, że reklama "jest sprzeczna z zasadami przyzwoitości publicznej", "obraża wartości kobiet" oraz prowadzi do "promocji niemoralności" w społeczeństwie.
Surowe prawo Islamu
Obowiązujące w Iranie prawa oparte są na zasadach Islamu. Te jasno określają jak powinna ubierać się kobieta, co rządzący nakazują przestrzegać. Chodzi przede wszystkim o noszenie hidżabu. Ten stał się obowiązkowym elementem garderoby po rewolucji islamskiej w 1979 r. Kobiety zaniedbywały jednak ten obowiązek, dlatego 5 lipca bieżącego roku nakaz został bardzo zaostrzony. Aktualnie obywatelki Iranu muszą nosić chusty zakrywające włosy, szyję i ramiona.