Cyberprzestępcy nie próżnują. Ich działania nie ograniczają się już tylko i wyłącznie do rozsyłania fałszywych wiadomości e-mail z dołączonymi do nich zainfekowanymi załącznikami. Ich kolejne działania są coraz bardziej zuchwałe i obejmują kolejne elementy naszej aktywności w sieci. Ostatnio użytkownicy portalu Facebook mogli się natknąć na fałszywe reklamy, oferujące możliwość zakupu zagubionych bagaży. Sprzedawcą ma być Lotnisko Chopina.
Jak wskazuje zespół cyberbezpieczeństwa w KNF, internauci kuszeni byli szansą kupienia zagubionych bagaży. Przestępcy podkreślali, że "lotniskowy magazyn jest pilnie opróżniany" z bagaży, które nie zostały odebrane przez swoich właścicieli. Internauci byli kuszeni przede wszystkim atrakcyjną ceną bagażu. By móc z niej skorzystać wystarczyło wejść w link dołączony do reklamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Link przekierowywał na fałszywą stronę, na której proszeni byliśmy o wypełnienie specjalnej ankiety. Było to warunek niezbędny, żeby otrzymać jedną z walizek. Ostatnim etapem było uzupełnienie danych karty płatniczej. Pozyskanie tych danych dawało przestępcom dostęp do pieniędzy ofiary.
Czytaj też: Majątek Kamińskiego i Wąsika. Można się zdziwić
Eksperci wskazują, jak nie dać się cyberprzestępcom
Specjaliści od bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni bezustannie apelują do nas o zasadzie ograniczonego zaufania wobec ofert, na jakie możemy się natknąć w Internecie. Powinniśmy podchodzić z wyjątkową ostrożnością do wszelkich ofert, w których mamy do czynienia nie tylko z zaskakująco niską ceną, ale także presją czasu, limitami i linkami przekierowującymi nas do innych stron. Przed podaniem danych poufnych, upewnijmy się, czy instytucja, która ich od nas wymaga, jest naprawdę tą, za którą się podaje.
Należy także pamiętać o tym, żeby zgłaszać wszelkie próby przestępstw w cyberprzestrzeni, nie tylko wtedy, gdy padniemy ich ofiarą. Wielu z nas uważa, że nie ma sensu tego robić, gdy udało nam się uniknąć najgorszego. Możemy zgłosić tego rodzaju sprawy zarówno na Policję, jak i do jednostek, które specjalizują się w kwestiach bezpieczeństwa w sieci (np. CERT, CSIRT).
Pamiętajmy, że nasze zgłoszenie może doprowadzić do zablokowania konkretnych treści w Internecie, co może uchronić mniej świadomych użytkowników sieci przed utratą ich oszczędności.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.