Statek został częściowo ściągnięty z mielizny, ale nadal blokuje ruch na Kanale Sueskim. Ekipy ratownicze zdołały już prawie odpowiednio ustawić statek, ale dziób jest nadal zablokowany.
Pod dziób ma być wtłaczana woda pod ciśnieniem. Jeśli to nie pomoże usunąć piasku i gliny, możliwe, że z pokładu będzie trzeba usunąć ładunek. Następnie ratownicy chcą skierować kontenerowiec w stronę Wielkiego Jeziora Gorzkiego, szerszego odcinka kanału, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.
Mamy ruch, co jest dobrą wiadomością. Ale nie powiedziałbym, że to teraz bułka z masłem - powiedział holenderskiemu radiu Peter Berdowski, dyrektor generalny firmy Boskalis, która zajmuje się akcją przemieszczania statku.
Prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi ogłosił w sukces w odblokowaniu Kanału Sueskiego i stwierdził, że dokonano tego rękoma Egipcjan.
Dziś Egipcjanom udało się zakończyć kryzys w Kanale Sueskim, pomimo ogromnej złożoności technicznej związanej z tym procesem. Przywracając sprawy do ich normalnego toku, rękoma Egipcjan, cały świat będzie miał pewność co do drogi swoich dóbr i potrzeb, które przepływa przez tę arterię nawigacyjną - napisał w mediach społecznościowych.
Kontenerowiec Ever Given od prawie tygodnia blokował jedną z najważniejszych dróg wodnych na świecie. We wtorek, podczas silnych wiatrów, obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, blokując ruch w obu kierunkach.
W niedzielę prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA) Osama Rabie powiedział, że co najmniej 369 statków czeka na tranzyt przez kanał, w tym dziesiątki kontenerowców, masowców, tankowców i gazowców.
Dlaczego statek utknął na Kanale Sueskim? Trwa śledztwo
Osama Rabie powiedział również, że obecnie toczone jest śledztwo, które ma na celu zbadać okoliczności wejścia 400-metrowego statku na mieliznę. Twierdził, że silny wiatr mógł nie być jedyną przyczyną wypadku i mogło dojść do błędu technicznego lub błędu ze strony załogi.
Czytaj także: Apokaliptyczny widok w Indonezji. Płonie rafineria
Na miejscu wciąż pracowały służby ratunkowe, które za pomocą holowników i pogłębiarek usiłowały uwolnić statek bez konieczności zdejmowania ładunku. Akcję utrudniały niesprzyjające warunki atmosferyczne - silne pływy i wiatr.
Kontenerowiec Ever Given pływa pod banderą Panamy. Jego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine. Statek płynął z portu Yantian w Chinach do Rotterdamu w Holandii.
Przez Kanał Sueski przepływa ok. 10 proc. światowego handlu. Jest on szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą. Każdego dnia przez kanał przepływają towary o szacunkowej wartości 9,6 miliardów dolarów.
Zobacz także: Kontenerowiec uwięziony w Kanale Sueskim
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.