Przed wprowadzeniem ogólnokrajowego zakazu, niektóre szkoły już stosowały własne ograniczenia dotyczące korzystania z telefonów. Jednak różnorodność podejść i sprzeciw części rodziców oraz nauczycieli skłoniły ministerstwo edukacji do ujednolicenia przepisów.
Od 1 stycznia br. obowiązują nowe zasady, które mają na celu poprawę koncentracji uczniów i ograniczenie szykanowania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rekomendowane metody egzekwowania zakazu
Ministerstwo edukacji zarekomendowało kilka sposobów egzekwowania zakazu. Najbardziej polecanym, choć najmniej popularnym wśród nauczycieli, jest odkładanie telefonów do specjalnych skrzynek lub szafek.
Nauczyciele często wskazują na brak czasu i odpowiednich zasobów jako powód niechęci do tego rozwiązania. Najczęściej stosowaną metodą jest pozostawianie wyłączonych telefonów w torbach i plecakach uczniów.
Wyjątki od zakazu
Zakaz nie dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami, dla których urządzenia są niezbędne do komunikacji. Ograniczenia obejmują również smartwatche i tablety. Każda szkoła musi wybrać jedną z rekomendowanych metod i wprowadzić ją do swojego regulaminu.
Zakaz używania telefonów w szkołach obowiązuje też w Polsce?
Zakaz używania telefonów w szkołach to temat wzbudzający wiele emocji. W niektórych placówkach w Polsce, jak w Szkole Podstawowej nr 16 w Lublinie, rodzice zdecydowali o wprowadzeniu takiego zakazu. Szkoła argumentuje, że smartfony rozpraszają i obniżają koncentrację uczniów. Rzeczniczka praw dziecka podkreśla jednak potrzebę debaty i zrozumienia potrzeb wszystkich stron.
Na TikToku pojawiło się nagranie pokazujące, jak uczniowie odkładają telefony przed wejściem na lekcje. Opinie są podzielone – część rodziców i młodzieży uważa, że to dobry pomysł, inni wskazują na konieczność posiadania kontaktu z rodzicami. Niezależnie od różnic w opiniach, zakaz zyskuje popularność, a dyskusja na temat jego sensowności trwa.
Na arenie międzynarodowej, np. w Holandii, zakazy używania smartfonów w szkołach są już praktykowane. Organizacje międzynarodowe jak UNESCO apelują o ograniczenie wpływu technologii na edukację. Polska nadal bada najkorzystniejsze rozwiązania w tej kwestii, uwzględniając głosy z różnych stron oraz badania dotyczące wpływu technologii na naukę dzieci.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.