Zgodnie z obowiązującymi przepisami na czas pandemii koronawirusa maseczkę musimy zakładać na przykład w sklepie. Polacy w pewnym momencie zaczęli lekceważyć to obostrzenie, a więc ruszyły policyjne kontrole w całym kraju. Zdarzają się jednak sklepy, które nie widzą problemu w tym, że klienci nie zakrywają nosa i ust.
Koronawirus w Polsce. Radzymin. Sklepy bez maseczek
To na przykład cukiernia i sklep z wyrobami tytoniowymi w Radzyminie. Radio Kolor przyjrzało się sprawie. Głos zabrała pracownica jednego ze sklepów, który ignoruje nakaz zakrywania nosa i ust podczas zakupów.
Klienci przyjęli to bardzo dobrze. Wcześniej były kłótnie, teraz nie ma - mówi pracownica.
Na Twitterze pojawiło się zdjęcie komunikatu, który wisi na szybie jednego z takich sklepów. Czytamy w nim, że "w tym sklepie sprzedawcy nie noszą maseczek. Nie wymagamy tego również od was". Następnie właściciel sklepu powołuje się m.in. na artykuł 31 Konstytucji RP, który mówi:
- Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
- Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
- Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
To nie wszystko, bo w komunikacie jest także wskazany artykuł 135 Kodeksu Wykroczeń.
Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.
Co ciekawe, wielu klientów i tak zakłada maseczki. Problemy jednak mogą mieć właściciele sklepów. W przypadku kontroli sprawa może się skończyć w sądzie.
Czytaj także:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.