pogoda
Warszawa
19°
Mateusz Kaluga
Mateusz Kaluga | 
aktualizacja 

Kupiła bilet, dostała mandat. "Odepchnęła rękę i zasłoniła kod"

150

Pasażerowie łódzkiej komunikacji miejskiej zgłaszają skargi na zachowanie kontrolerów biletów. - Kontrolerka odepchnęła moją rękę i zasłoniła kod - mówi "Wyborczej" jedna z pasażerek. Przykra sytuacja miała też spotkać m.in. niepełnosprawnego i 71-latkę. Jak tłumaczą sytuację z kontrolerami władze Łodzi?

Kupiła bilet, dostała mandat. "Odepchnęła rękę i zasłoniła kod"
Pasażerowie skarżą się na zachowanie kontrolerów w Łodzi. (Agencja Wyborcza, Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl)

Pasażerowie łódzkiej komunikacji miejskiej coraz częściej zgłaszają skargi na zachowanie kontrolerów biletów.

Wbiegłam do tramwaju, odpaliłam aplikację, by kupić bilet, tramwaj ruszył, podniosłam telefon, by zeskanować kod QR, ale kontrolerka odepchnęła moją rękę i zasłoniła kod. Potem wepchnęła mi w rękę mandat i odeszła - opowiada w rozmowie z "Wyborczą" jedna z pasażerek.

Portal opisuje też historię studentek, które do Łodzi przyjechały z Austrii na koncert. Kupiły bilet w biletomacie i były przekonane, że nie muszą ich kasować. Było jednak inaczej, kontrolerka groziła wezwaniem policji, mandat musiały opłacić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Samolot spadł na dom w USA. Moment tragedii nagrały kamery
NA ŻYWO

Jak podaje "Wyborcza", kontrolerzy interweniowali też w przypadku 71-letniej pani Zofii. Dostała mandat, bo dwie minuty wcześniej miała upłynąć ważność. Z zegara zawieszonego nad kierowcą wynikało, że bilet jest ważny. Kobieta wysiadła cztery przystanki później, niż zamierzała. W końcu straciła przytomność. Przykra sytuacja miała spotkać również niepełnosprawnego mieszkańca Łodzi, który skasował bilet ulgowy. Problem w tym, że nie miał ze sobą orzeczenia o niepełnosprawności. Od biletera miał usłyszeć, że jest cwaniakiem.

Wiceprezydent Tomasz Piotrkowski w rozmowie z "Wyborczą" zauważa, że MPK Łódź prowadzi nadzór nad kontrolerami. Prowadzone są różne metody, w tym np. tajemniczy klient udający pasażera, czy analiza monitoringu. W 2024 roku z 65 skarg, pięć uznano za zasadne. Według relacji pasażerów, kontrolerzy często nie tłumaczą powodów wystawienia mandatu, co budzi frustrację i poczucie niesprawiedliwości.

Miejska spółka zatrudnia 12 kontrolerów na podstawie umowy o pracę o 63 na podstawie umów cywilno-prawnych. Poza wynagrodzeniem zasadnicznym otrzymują prowizję od uiszczonych opłat dodatkowych. Kontroler powinien wystawić wezwanie do zapłaty tylko wtedy, gdy jest przekonany, że pasażer naruszył przepisy taryfowe. W sytuacjach budzących wątpliwość, które mogą być podstawą do anulowania takiej opłaty, prowizja nie przysługuje - mówi Piotrowski "Wyborczej".

Według wiceprezydenta, kontroler może "przetrzymać" pasażera w pojeździe lub wysiąść z nim na innym przystanku. Bileterzy nie muszą się przestawiać, ale muszą mieć identyfikator w widocznym miejscu na ubraniu.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Abp Jędraszewski w Rzymie. Odprawi specjalne nabożeństwo
Polska misja pokojowa w Ukrainie? Profesor tłumaczy
Prezydent Litwy: Kreml stosuje zasłony dymne. To pułapka dla Zachodu
Nietypowe zjawisko nad Wielkopolską. Pokazali zdjęcia
Zełenski apeluje z Londynu. Wzywa Putina
Niespokojnie na Litwie. Są ostrzeżenia przed atakami agentów wywiadu
Kierowca wjechał pod prąd na A4. Mówią o "cudzie". Jest nagranie
Jak zadbać o bez w wazonie? Dodaj to, a będzie stał dłużej
Takich słów w Niemczech nikt się nie spodziewał. Piszą o Polsce
Dramat w lesie. 34-latek nie był w stanie się ruszać
Nadeszła wiosna. Pokazał nagranie. "Chmara"
Zabójstwo małżeństwa w Kudowie-Zdroju. Córka pary odwołała się od wyroku
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić