Maseczki w pracy są nieodzownym elementem garderoby. Nakaz noszenia maseczek związany jest z obowiązkiem zakrywania ust i nosa, który dotyczy miejsc ogólnodostępnych. Za takie miejsca są uznawane właśnie m.in. zakłady pracy.
Maseczki w pracy
Przepisy nakazują, by zakrywać usta i nos jeśli w danym pomieszczeniu znajduje się więcej niż jedna osoba. Wyjątkiem są sytuacje, w których pracodawca podejmie inną decyzję. Jeśli jednak w zakładzie pracy mają panować inne zasady, zadaniem pracodawcy jest poinformowanie o tym swoich pracowników i zamieszczenie tej informacji w wewnętrznym dokumencie. Każdy pracownik zaś powinien się z takim dokumentem zapoznać.
Maseczki w biurze po szczepionce
Wiele osób żyje w przekonaniu, że po przyjęciu szczepionki (otrzymaniu certyfikatu) może zrezygnować z noszenia maseczki w miejscu pracy. Nic bardziej mylnego.
Nakaz noszenia maseczek dotyczy nawet osób zaszczepionych. Ponieważ szczepionki na koronawirusa (COVID-19) nie są w stu procentach skuteczne, tak samo jak żadne inne szczepionki i w różnym stopniu mogą zapobiegać zachorowaniu. Nie ma aktualnie badań, które stwierdzają jednoznacznie, czy osoby po szczepieniu mogą przechodzić koronawirusa w sposób bezobjawowy i jednocześnie przenosić wirusa oraz zarażać innych.
Kara za brak maseczki w pracy
Warto wiedzieć, że nieprzestrzeganie nakazu zakrywania nosa i ust wiąże się z możliwością nałożenia kary. Jeżeli pracownik nie szanuje obowiązujących przepisów i nie zakłada maseczki na terenie firmy, powinien liczyć się z konsekwencjami.
Na pracowników, którzy złamali zasady, można nałożyć karę w postaci upomnienia, albo nagany oraz karę finansową. Kary opisane są w art. 108 paragraf 3 Kodeksu pracy. Wedle tej normy kara finansowa za jedno przekroczenie nie może być większą niż jednodniowe wynagrodzenie pracownika. Łącznie zaś suma kar nie może być wyższa niż jedna dziesiąta jego wynagrodzenia.
Dodatkowo, jeśli w firmie, w której pracujemy są pracownicy nieprzestrzegający zasad, to pracownik może powstrzymać się od wykonywania swojej pracy. Wynika to z art. 210 paragraf 1 Kodeksu pracy. Najpierw należy o tym jednak powiadomić swojego przełożonego.