Takie zmiany zostaną wprowadzone od roku szkolnego 2020/2021. Nowa podstawa programowa została poszerzona o dodatkowy przedmiot. Do tej pory tylko chętni uczniowie, którzy trafili do wybranej przez siebie klasy z takim przedmiotem, uczyli się języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym.
Czytaj także: Protesty w Rosji. Zatrzymano gubernatora
MEN wprowadza nowy przedmiot od nowego roku szkolnego
Teraz jednak łacinę można wybrać spośród plastyki, muzyki i filozofii. O tym, który przedmiot będzie realizowany, zadecyduje dyrektor danej placówki. Podstawa programowa przewiduje 1 godzinę lekcyjną tygodniowo w pierwszej klasie liceum lub technikum.
Uczniowie mają opanować podstawy języka łacińskiego, które umożliwią im:
- czytać pod kierunkiem nauczyciela nieskomplikowane, różnorodne, formalnie i pochodzące z różnych epok oryginalne teksty łacińskie,
- rozwijać znajomość podstawowych faktów dotyczących twórczości wybranych, ważnych autorów piszących po łacinie,
- budować świadomość relacji pomiędzy językami używanymi w Europie i wykorzystywanymi przez nie alfabetami,
- rozwijać rozumienie dziedzictwa antyku grecko-rzymskiego jako ideowego i materialnego fundamentu cywilizacji zachodniej i kultury polskiej.
Niektórzy zastanawiają się, po co uczniom znajomość łaciny? W uzasadnieniu do rozporządzenia można przeczytać, że dzięki takiemu przedmiotowi uczniowie będą "wyposażeni w narzędzia do czytania pod kierunkiem nauczyciela prostych tekstów łacińskich".
Celem zajęć jest również pokazanie uczniom oddziaływania języka łacińskiego oraz kultury grecko-rzymskiego antyku na języki i kulturę europejską wieków późniejszych.
Urzędnicy już od kilku miesięcy przekonywali, że łacina jest językiem, którym "elity posługiwały się przez stulecia, a którego odczytanie wymaga specyficznych kompetencji".
Zobacz także: Czarne ryby. Skóra tych gatunków z dna oceanu jest 20 razy ciemniejsza od czarnych przedmiotów
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.