Jak pisze rosyjski dziennik, teraz koszt budowy superpotężnego ołowianego lodołamacza jądrowego może wzrosnąć o 40-60 proc., a termin jego uruchomienia, zaplanowany na grudzień 2027 roku, może zostać przeniesiony.
Budowa lodołamacza się wydłuża
"Kommiersant" powołuje się spotkanie z wiceministrem przemysłu i handlu Rosji Wiktorem Jewtuchowem i źródła zaznajomione z oficjalnymi dokumentami.
Według nich początkowa cena lodołamacza projektu 10510 "Lider" wynosiła 127,5 miliarda rubli.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednostkę buduje stocznia Zwiezda, którą zarządza konsorcjum państwowych spółek "Rosnieft", "Rosnieftiegaz" i "Gazprombank". Początkowo zakładano, że duże odlewy kadłuba lodołamacza - wsporniki wału napędowego, ząb lodowy, wsporniki płetwy steru - dostarczy zakład Energomaszspecstal, który znajduje się w ukraińskim mieście Kramatorsk.
Zaatakowali fabrykę w Ukrainie
Przeszkodziła temu jednak wojna. Rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało w maju 2022 r., że fabryka zlokalizowana pod Donieckiem została trafiona "precyzyjnymi rakietami wystrzeliwanymi z powietrza rosyjskich sił powietrznych", ponieważ na jej terytorium odkryto "duży skład amunicji ukraińskiej grupy wojsk".
Umowa z nowym producentem odlewów kadłuba lodołamacza UZTM-KARTEX nie została jeszcze zawarta, a wstępne terminy dostaw przesunięto na sierpień 2025 r. – wynika z protokołu spotkania w Ministerstwie Przemysłu i Handlu.
Jeden z największych na świecie lodołamaczy
"Rosja" to nazwa radzieckiego-rosyjskiego lodołamacza nuklearnego projektu 10521. Jest czwartym na świecie lodołamaczem, zdolnym do przewożenia głowic jądrowych. Obecnie lodołamacz jest postawiony i rozpoczął się proces wyładunku wypalonego paliwa.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.