Ksiądz Daniel Olejarczyk z parafii pw. św. Stanisława BM w Kielcach w drugi dzień Świąt Wielkanocnych postanowił zapewnić trochę atrakcji najmłodszym parafianom. W Lany Poniedziałek, inaczej nazywany także jako śmigus-dyngus, wikary chwycił po mszy za kropidło i obficie "poświęcił" wodą dzieci.
Nagranie z oblewania się wodą pod kieleckim kościołem opublikowano w mediach społecznościowych. Na filmie widać, że świetnie bawiły się nie tylko dzieci i ksiądz, ale i rodzice.
Nie miałem szans - skomentował z uśmiechem poniższe nagranie ks Daniel Olejarczyk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Internauci są zachwyceni zachowaniem księdza. Zabawa była przednia.
Kościół na Barwinku. Popatrzcie jaki fajny, sympatyczny ksiądz i ile radości sprawił dzieciakom. Da się? - czytamy na profilu "Scyzoryk się otwiera - satyryczna strona Kielc".
"Z księdzem zawsze jest moc i siła", "Super zabawa", "Cały ksiądz Daniel. Zawsze z uśmiechem. Super! Pozdrawiamy" - komentują nagranie internauci.
Geneza ludowych zwyczajów obchodzonych w Poniedziałek Wielkanocny jest związana z praktykami Słowian, którzy czcili radość po przebudzeniu się wiosny. Śmigus i dyngus przez długi czas były odrębnymi obyczajami.
Śmigus głównie polegał na symbolicznym biciu witkami wierzby lub palmami po nogach i oblewaniu się zimną wodą, co symbolizowało wiosenne oczyszczenie z brudu i chorób.
Dyngus polegał na odwiedzaniu znajomych i przypadkowych osób.
Dziś śmigus-dyngus jest traktowany jako zabawa o charakterze ludowym. W odróżnieniu od pierwotnych tradycji, wodą oblewa się wszystkich. Dla żartów mogą być polewane nawet osoby nieznajome.
Zwyczaj jest popularny szczególnie wśród dzieci i młodzieży i ma niewiele wspólnego z tradycyjnymi praktykami. Wielkanoc jest także okazją do kupienia specjalnych gadżetów, dla dzieci takich jak pistolet na wodę czy balon wodny.
W chrześcijaństwie zwyczaj polewania się wodą nawiązywał do oczyszczającej symboliki wody oraz upamiętniania rozpędzania gromadzących się tłumów w Wielki Poniedziałek rozmawiających o zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa.