Rozpoczęcie budowy zaplanowano na październik. Linia kolejowa o długości 450–500 km będzie częścią globalnej inicjatywy Chin "Jeden pas, jedna droga".
Linia kolejowa o długości 450–500 km będzie częścią globalnej inicjatywy Chin "Jeden pas, jedna droga". Eksperci zauważają, że roczny wolumen przewozów towarowych wyniesie 15 mln ton, a okres dostawy towarów do odbiorców końcowych skróci się o 7 dni.
Ponadto powstanie nowoczesna infrastruktura tranzytowa i logistyczna, magazyny i terminale - powiedział prezydent Uzbekistanu Shawkat Mirziyoyew.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trasa będzie przebiegać z Kaszgaru w chińskim regionie autonomicznym Xinjiang Uygur przez Torugart, Makmal i Jalal-Abad w Kirgistanie do Andiżanu w Uzbekistanie. Autostrada połączy się wówczas z drogami w innych krajach Azji Środkowej, skąd ładunki trafią do Morza Kaspijskiego, Turcji i dalej do Europy.
Zła wiadomość dla Rosji. Są szczegóły umowy
19 czerwca parlament Kirgistanu, przez którego terytorium przebiegać będzie główna część szlaku, ratyfikował porozumienie z Chinami i Uzbekistanem w sprawie budowy drogi.
Pomiędzy krajami zostanie utworzona wspólna spółka projektowa (JPC), której zadaniem będzie ułożenie kirgiskiego odcinka autostrady. Chiny będą posiadały 51 procent, a Kirgistan i Uzbekistan po 24,5 procent.
Nowy korytarz kolejowy stanie się południową odnogą euroazjatyckiego mostu kontynentalnego i otworzy dostęp do rynków Azji Południowo-Wschodniej, Zachodniej i Bliskiego Wschodu.