W lipcu tego roku, podczas polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych, minister infrastruktury Dariusz Klimczak rozmawiał ze swoim niemieckim odpowiednikiem na temat zwiększenia liczby połączeń kolejowych między oboma krajami oraz rozwoju infrastruktury łączącej Polskę i Niemcy.
Klimczak podkreślał potrzebę podjęcia prac nad wspólnym wytyczeniem korytarza dla KDP, który w przyszłości miałby połączyć Berlin z Poznaniem, Łodzią i Warszawą.
Wiceminister Malepszak, zapytany o postępy w tych rozmowach, przyznał, że Niemcy nie są zainteresowani tym projektem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strona niemiecka nie jest zainteresowana tym tematem i podczas tych rozmów wyszło też, iż nie ma zainteresowania, żeby budować cokolwiek od Berlina w kierunku ich wschodniej granicy – stwierdził wiceszef MI.
Dodał również, że Niemcy koncentrują się na zwiększeniu przepustowości własnej sieci kolejowej oraz na połączeniach między głównymi aglomeracjami wewnątrz kraju.
Z Warszawy do Berlina w niespełna pięć godzin?
Wobec braku zainteresowania ze strony niemieckiej, Polska planuje poprawić parametry istniejącej linii kolejowej prowadzącej przez Zbąszynek, Świebodzin do Rzepina i Frankfurtu nad Odrą.
– Chcemy, aby podróż z Poznania do głównego dworca w Berlinie zajmowała dwie i pół godziny. To oznacza, że z Warszawy do Berlina dojedziemy w nieco poniżej pięciu godzin – ocenił Malepszak. Zaznaczył jednak, że zwiększenie maksymalnej prędkości powyżej obecnych 160 km/h nie jest planowane.
Wiceminister podkreślił realne działania na rzecz poprawy oferty połączeń kolejowych między Polską a Niemcami. – W przyszłym roku uruchomimy siódmy pociąg z Warszawy przez Poznań do Berlina oraz drugi pociąg jadący z Gdyni przez Bydgoszcz i Poznań do Berlina – zapowiedział.
Zwrócił też uwagę, że w ciągu ostatnich ośmiu lat liczba pasażerów podróżujących koleją na trasach Warszawa–Berlin i Poznań–Berlin wzrosła o 80 procent.
Modernizacja trasy kolejowej
Malepszak poinformował również, że po opóźnieniach realizowana będzie modernizacja trasy kolejowej między Berlinem a Szczecinem. Podczas ostatniego spotkania z szefem kolei niemieckich rozmowy skupiały się na kwestiach realnych "z perspektywy następnych trzech lat".
W ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowane jest powstanie systemu Kolei Dużych Prędkości, tzw. "Y", który połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Według założeń, nowy port lotniczy zacznie działać pod koniec 2032 roku, jednocześnie z projektowanym odcinkiem KDP między Warszawą a Łodzią. Trasa do Poznania ma być gotowa w 2035 roku.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.