Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Nie odbieraj w ten sposób. Oszuści czekają na jedno słowo

23

Już samo odebranie telefonu może w pewnych sytuacjach uczynić nas ofiarami oszustwa. Istotne jest, aby wykształcić sobie pewien nawyk, który może pomóc w uniknięciu potencjalnych problemów. Chodzi tu o sposób, w jaki odbieramy połączenia telefoniczne. Szczególnie problematyczne może być użycie zwrotu "Tak, słucham?", na który czekają oszuści.

Nie odbieraj w ten sposób. Oszuści czekają na jedno słowo
Odbierasz telefon w ten sposób? Możesz paść ofiarą oszustów (Pexels)

Może się wydawać, że sposób, w jaki odbieramy telefon, nie ma znaczenia. Jednak w praktyce jest inaczej. Odbieranie telefonu za pomocą zwrotu "Tak, słucham?" może stać się narzędziem wykorzystywanym przez oszustów. Osoby dzwoniące mogą dysponować różnymi informacjami o rozmówcy (na przykład w wyniku wcześniejszej zgody na przetwarzanie danych dla celów marketingowych) i manipulować rozmową w taki sposób, aby później edytować nagranie i wykorzystać wypowiedziane "Tak" do zawarcia umowy na odległość, której nie chcemy.

Bez wątpienia wykorzystywanie słów poza kontekstem nie jest etyczne. Mimo że od takiej umowy można odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny, to jednak jest to niepotrzebny kłopot. Co więcej, mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy poszkodowany nie jest świadomy, że ktoś próbuje go oszukać, i nie podejmie na czas odpowiednich kroków, aby wycofać się z niechcianej umowy.

Sposób, w jaki odbieramy telefon, może wpłynąć tylko na jeden z wielu rodzajów ataków, które mogą być przeprowadzane drogą telefoniczną. Warto również pamiętać o innych niebezpiecznych metodach, takich jak:

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak być bezpiecznym w sieci?
  • telefony od fałszywych bankowców lub doradców finansowych, którzy mogą sugerować instalację dodatkowego oprogramowania,
  • krótkie telefony (celowo niemożliwe do odebrania) z zagranicznych, płatnych numerów, w przypadku których oszuści liczą na połączenie zwrotne, za które zostanie naliczona dodatkowa opłata.

Nie powinniśmy mówić "Tak, słucham?"

Jednym z przykładów problematycznej sytuacji wynikającej z manipulacji nagraniami jest doświadczenie jednego z naszych czytelników. Po odebraniu rozmowy zwrotem "Tak, słucham?" otrzymał informację o nadchodzącej fakturze, a połączenie zostało zakończone. Takie praktyki nie są oczywiście legalne, ale zmiana nawyków podczas odbierania telefonu i stosowanie wyrażeń takich jak "Halo?" lub "Słucham?" rozwiązuje ten problem – bez nagrania słowa "Tak", oszust nie jest w stanie osiągnąć swojego celu.

Mimo że stosowanie wymienionych powyżej metod może wydawać się konieczne tylko przy kontaktach z anonimowymi numerami, w praktyce powinniśmy pamiętać o tak zwanym spoofingu. Atakujący mogą podszywać się pod inne numery telefonu, co oznacza, że nigdy nie mamy pełnej pewności co do tożsamości osoby dzwoniącej, nawet jeśli jej numer jest zapisany w naszej książce telefonicznej.

Autor: AWWA
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Groźna sytuacja na pokładzie samolotu. Ursula von der Leyen udzieliła pierwszej pomocy pasażerowi
Uchodzi za znienawidzonego. Jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej
Idealne do smażenia i do kanapek. Przepis na masło klarowane
Oburzyły ją seks-gadżety w chińskim sklepie. Mieszkanka Gdańska prosi o interwencję
Kosmiczna kwota. Tyle Rafael Nadal zarobił na kortach
Mają polskie korzenie. Będą kanonizowani. Papież podjął decyzję
Basen w Wielkopolsce zamknięty do odwołania. Wykryto groźną bakterię
Tajemnicze symbole na drzewach w Skandynawii. Kryją mroczną przeszłość
Rosjanie pokazali cel ataku jądrowego w Polsce. Gen. Polko: Sieją strach
Polacy jadą za granicę. Sprawdzamy, gdzie w tym roku można taniej polecieć
Kłopoty byłego reprezentanta Polski. Został zatrzymany przez CBA
Patent na zamrożone szyby w aucie. Zapomnij o skrobaniu
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić