Międzynarodowy Test Prywatności (ang. National Privacy Test, NPT) to coroczne badanie globalne, które ma na celu ocenę świadomości użytkowników na temat cyberbezpieczeństwa oraz ich wiedzy na temat prywatności online.
Tegoroczna edycja zebrała 25 567 odpowiedzi z 181 krajów, a globalny wynik wyniósł 58/100 punktów. W porównaniu do lat ubiegłych, wynik ten wskazuje na spadek świadomości w zakresie prywatności internetowej i cyberbezpieczeństwa, bowiem w 2023 roku wynik globalny wynosił 61/100, a w 2022 roku 64/100.
W Polsce średni wynik wyniósł 59 punktów, co plasuje nasz kraj nieco powyżej światowej średniej. Najwyższe wyniki osiągnęły Singapur (62/100), Finlandia i Litwa (61/100), a także Niemcy i Stany Zjednoczone (60/100). Jednak Polska, która rok wcześniej była liderem tego zestawienia, spadła na czwarte miejsce.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z raportu przygotowanego przez NordVPN wynika, że Polacy radzą sobie dobrze z takimi zagadnieniami jak identyfikacja podejrzanych ofert streamingowych oraz tworzenie silnych haseł, co potwierdziło 96 proc. respondentów.
Problematyczne okazały się natomiast dla nas kwestie związane z prywatnością dotyczącą sztucznej inteligencji – jedynie 5 proc. Polaków potrafiło prawidłowo odpowiedzieć na pytania związane z tym zagadnieniem. Pomimo tego, Polacy mają wysoką świadomość na temat tego, jakie dane udostępniać aplikacjom (96 proc.) oraz jak unikać udostępniania wrażliwych danych w mediach społecznościowych (92 proc.).
Jednak tylko 8 proc. respondentów wie, jakie zagrożenia dla prywatności wiążą się z korzystaniem z AI w pracy, a zaledwie 11 proc. zdaje sobie sprawę, jakie dane są gromadzone przez dostawców usług internetowych w ramach metadanych.
Czytaj więcej: Dali internet plemieniu z Amazonii. Skutki są bardzo poważne.
Co trzeci Polak nie wie, jak zabezpieczyć domową sieć Wi-Fi
Zaskakujące jest to, że 31 proc. Polaków nie wie, jak zabezpieczyć domową sieć Wi-Fi, co sugeruje, że wiele osób uważa ją za domyślnie bezpieczną. W badaniu podkreślono, że 36 proc. polskich respondentów zna narzędzia, które mogą pomóc w ochronie prywatności cyfrowej.
Zagrożenia cyfrowe ewoluują teraz szybciej niż kiedykolwiek, dlatego ważne jest, aby użytkownicy Internetu rozumieli znaczenie ochrony swoich danych osobowych – powiedział Marijus Briedis z NordVPN, cytowany w raporcie.
Briedis zauważył również, że dynamiczny rozwój technologii może być trudny do zrozumienia dla wielu osób, co powoduje, że mają trudności z nadążaniem za zmianami.
Aplikacje internetowe nastawione na wygodę stają się coraz bardziej niezbędne w naszym codziennym życiu, a ludzie często stawiają łatwość użytkowania ponad prywatność, nieświadomie narażając się na ryzyko. Chociaż spadek świadomości prywatności w Internecie na świecie jest niepokojący, potwierdza jedynie rosnącą potrzebę większej edukacji w zakresie ochrony naszych danych osobowych online – dodał.
Międzynarodowy Test Prywatności dla wszystkich
Międzynarodowy Test Prywatności jest otwarty dla użytkowników z całego świata, którzy mogą porównać swoje wyniki z wynikami globalnymi. Tegoroczne dane pochodzą z raportu opublikowanego 17 lipca, choć mogą one ulec niewielkiej zmianie, jeśli więcej osób weźmie udział w badaniu po tej dacie.
NordVPN, firma odpowiedzialna za przeprowadzenie badania, jest dostawcą usług VPN, oferującą ponad 6200 serwerów w 111 krajach na całym świecie.