W poniedziałek 13 sierpnia Przemysław Czarnek podpisał nowelizację rozporządzeń określających m. in. listę lektur w podstawie programowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło także zmiany w podstawie programowej dotyczące przedmiotu historia tańca, oprócz tego przedstawiono zmiany określające tryb nauczania wychowania do życia w rodzinie.
MEN wskazuje, że zmiany lektur szkolnych dotyczą przede wszystkim lektur uzupełniających. Według Przemysława Czarnka są to pozycje książkowe, które warto omawiać ze względu na walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości). Zwraca się również uwagę na konstrukcję świata przedstawionego, wyrazistą akcję oraz warstwę stylistyczno-językową utworów (są pozbawione wulgaryzmów i kolokwializmów).
Zmiany w klasach I-III
W klasach I-III szkoły podstawowej dzieci nie będą już czytać "Zaczarowanej Zagrody" Aliny i Czesława Centkiewicza, "Oto jest Kasia" Miry Jaworczakowej, "Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca" Leszka Kołakowskiego i "Sposobu na Elfa" Marcina Pałasza.
Zmiany w kanonie lektur szkolnych na tym się nie kończą. Dodano bowiem m.in. "Wścibskich" Doroty Geller, "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie" Julity Grodek, "Lolek. Opowiadania o dzieciństwa Karola Wojtyły" Piotra Kordyasza (we fragmentach) i "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca" Toma Justyniarskiego.
Zmiany lektur szkolnych w klasach IV-VI
Ministerstwo Edukacji Narodowej opowiedziało się w rozporządzeniu za usunięciem kilku pozycji z listy lektur klas IV-VI. Dzieci nie będą już omawiać "Winnetou" Karola Maya i "Stowarzyszenia Umarłych Poetów" Nancy H. Kleinbaum.
Do listy lektur uzupełniających resort ministra Przemysława Czarnka dodał m.in. "Pinokio" Carlo Collodiego, "Zwiadowców Księga 1" Johna Flanagana, "Rzekę" Emili Kiereś, "Topsy i Lupus" Zofii Kossak-Szczuckiej, "Klechdy Sezamowe" Bolesława Leśmiana, "Kubusia Puchatka" A. A. Milnego.
Inne zmiany w lekturach szkolnych
Wprowadzono także zmianę w postaci przeniesienia z wykazu obowiązkowych lektur do lektur uzupełniających klas IV-VI książkę "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika. Taki sam zabieg, ale w przypadku klas VII-VIII zastosowano wobec pozycji Melchiora Wańkowicza "Ziele na kraterze".
Z listy lektur szkolnych w liceum i technikum w zakresie rozszerzonym usunięto drugą część "Mitologi" Jana Parandowskiego, "Wielki Testament" François Villona i "Żywoty świętych" Piotra Skargi". W zakresie podstawowym usunięto również wybrane wiersze Marcina Świetlickiego.
Ministerstwo Edukacji Narodowej rozszerzyło podstawę programową o m.in. następujące lektury uzupełniające w zakresie podstawowym: "Kronika książąt polskich" (oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski), John R.R. Tolkien "Władca pierścieni. Drużyna pierścienia" Witold Pilecki "Raport Witolda", Stefan Żeromski "Ludzie bezdomni".
Resort Przemysława Czarnka zadecydował także o tym, aby do lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym dodano m. in. pozycje takie jak "Błogosławiona Wina" Zofii Kossak-Szczuckiej, "Przekroczyć Próg Nadziei" (we fragmentach) Jana Pawła II, "Zapiski więzienne" Stefana Wyszyńskiego.
Oprócz zmian w lekturach szkolnych Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zmiany związane z przedmiotem historia tańca. Została dla niego ustalona podstawa programowa jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach i technikach w zakresie rozszerzonym.
Ponadto wprowadzono zmiany dotyczące wychowania do życia w rodzinie. Wykreślono zalecenie realizacji WDŻ na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Zmiana nie nakłada obligatoryjnego obowiązku innego planowania rozkładu lekcji. Pozwoli natomiast dyrektorowi planować je w najbardziej optymalny sposób (...) Nauczycielom przedmiotu WDŻ powinny zostać zapewnione takie same warunki pracy jakie mają inni nauczyciele - mówi MEiN.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.