Jak wskazuje Polska Agencja Prasowa, naukowcy z Stanford University odkryli, że mikroskopijne wyładowania elektryczne, zwane "mikrobłyskawicami", mogą być odpowiedzialne za powstanie organicznych związków niezbędnych do życia. Badania te mogą rozwiązać problemy związane z wcześniejszymi teoriami dotyczącymi roli burz w tworzeniu życia.
Wcześniejsze teorie, takie jak eksperyment Millera-Ureya z 1952 r., sugerowały, że wyładowania elektryczne w atmosferze wczesnej Ziemi mogły prowadzić do powstania związków organicznych. Jednak krytycy wskazywali na rzadkość błyskawic i ogromne rozmiary oceanów jako przeszkody dla tej teorii.
Zespół prof. Richarda Zare z Stanford University wykazał, że mikroskopijne wyładowania elektryczne mogą powstawać między przeciwnie naładowanymi mikrokropelkami wody. Te "mikrobłyskawice" mogą generować wszystkie cząsteczki organiczne zaobserwowane w eksperymencie Millera-Ureya.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mikrowyładowania elektryczne powstające między przeciwnie naładowanymi mikrokropelkami wody wytwarzają wszystkie cząsteczki organiczne zaobserwowane wcześniej w eksperymencie Millera-Ureya. Proponujemy uznanie, że jest to mechanizm prebiotycznej syntezy cząsteczek stanowiących podstawowe elementy życia — mówi prof. Richard Zare, główny autor badania opisanego na łamach magazynu "Science Advances".
Czytaj też: Potworna noc w Portugalii. Wszystko płonęło
Eksperymenty potwierdzają teorię
Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym rozpylili wodę w mieszaninie gazów zawierającej azot, metan, dwutlenek węgla i amoniak. W wyniku tego procesu powstały cząsteczki organiczne z wiązaniami węgiel-azot, takie jak cyjanowodór, glicyna i uracyl.
Odkrycie to może mieć ogromne znaczenie dla zrozumienia, jak życie mogło powstać na Ziemi. "Myślę, że to rozwiązuje wiele problemów związanych z hipotezą Millera-Ureya" – podkreśla prof. Zare. Badania te pokazują, że mikroskopijne wyładowania elektryczne mogą być kluczowym elementem w procesie tworzenia życia na naszej planecie.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.