Obraz, który przedstawia młodą kobietę o ciemnych włosach i czarnych oczach, mógł zostać namalowany przez Caravaggia. Jak przekazuje La Repubblica włoscy znawcy sztuki są niemal przekonani, że mają do czynienia z obrazem autorstwa wybitnego artysty.
Obraz słynnego malarza w prywatnej kolekcji
Kobieta z obrazu to najprawdopodobniej Fillide Melandroni — rzymska kurtyzana i kochanka malarza. Wielokrotnie pojawiała się na jego obrazach, a w 1600 roku Caravaggio dopuścił się dla niej morderstwa.
Znaleziony portret jest wyjątkowo podobny do portretu Fillide namalowanego przez Caravaggio w latach 1597-1599. Obraz został zniszczony podczas ataku bombowego w 1945 roku i do dziś zachowały się tylko jego fotografie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Technika, którą namalowano portret jest bardzo podobna do tej używanej przez Caravaggia. Maria Cristina Terzaghi powiedziała, że wiele cech wspólnych można zauważyć gołym okiem.
Płótno, które zostanie odrestaurowane, było używane już wcześniej. Tak często bywało w przypadku Caravaggia – pod warstwą farby kryje się inna twarz, być może głowa świętego – mówi Maria Cristina Terzaghi, profesor historii sztuki i ekspert ds. Caravaggio.
Czytaj także: Leżała krzyżem w kościele. Mówił do niej arcybiskup Ryś
Obraz został wystawiony w Palazzo Barberini w Rzymie. Ma zostać dokładnie przeanalizowany przez ekspertów, którzy omówią swoje wnioski na konferencji w przyszłym tygodniu.
Porównując te dwa portrety, można zauważyć duże podobieństwo między dwiema przedstawionymi kobietami, do tego stopnia, że wygląda na to, że jest to ta sama osoba – czytamy na stronie muzeum.
Portret młodej kobiety należał do rodziny papieża Urbana VIII i był wspomniany w dokumentach archiwalnych z 1644 r. i z 1672 r. Wyceniono go wówczas na 80 scudi, co w XVII wieku było znaczącą kwotą. Później portret wspomniano w 1844 i w 1906 roku. Obecnie znajduje się w rękach rodziny, która chce pozostać anonimowa. Według La Repubblica, gdyby obraz został wystawiony na aukcję, mógłby kosztować nawet 50-70 milionów euro (226-316 milionów złotych).
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.