Oszustwa internetowe oraz telefoniczne to coraz bardziej powszechne zjawisko. Niestety, często nie wiemy, jak radzić sobie z tego typu sytuacjami, co potwierdza najnowszy raport "Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024" przygotowany przez firmę SMSAPI.
Wynika z niego, że Polacy mają spore trudności z odpowiednim rozpoznawaniem zagrożeń. Duże wątpliwości dotyczą m.in. phishingu. Jest to cyfrowy atak, w którym przestępcy na różnorodne sposoby starają się podszywać pod znane instytucje czy firmy w celu wyłudzenia danych. A potem kradzieży pieniędzy lub nawet tożsamości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytaj także: "Trwa atak SMS-owy". Za żadne skarby nie klikaj
Weryfikacja numerów telefonów? Robimy to bardzo rzadko
Niestety, jak wynika z badania, zaledwie 46 proc. ankietowanych jest w stanie stwierdzić, na czym polega ten typ cyberataku. Co więcej, stosunkowo rzadko weryfikujemy osoby, które próbują się z nami skontaktować - w przypadku SMS-ów czy połączeń telefonicznych na taki krok decyduje się niespełna 60 proc. badanych.
Jeszcze słabiej wygląda to w przypadku stron internetowych: tylko 41 proc. decyduje się na sprawdzenie ich wiarygodności.
Z badania wynika, że na cyberataki najbardziej narażone są osoby powyżej 55. roku życia. Tak stwierdziło 54 proc. ankietowanych. Potwierdzają to dane GUS - według tych statystyk zaledwie 8 proc. osób w tym wieku w 2023 r. sprawdziło poziom zabezpieczeń odwiedzanych witryn internetowych.
Czytaj także: Olbrzymia kara za wyciek danych. Sklep nie chce płacić
Jednocześnie zauważalnie wzrasta świadomość dotycząca korzystania z podstawowych środków bezpieczeństwa w sieci. Chętnie korzystamy m.in. z dwuetapowej autoryzacji podczas logowania - deklaruje to 74 proc. badanych. Aż 83 proc. respondentów korzysta natomiast z haseł uważanych za bezpieczne i trudne do złamania.