Z badań przeprowadzonych przez SW Research wynika, że wśród grupy 65 proc. Polaków, którzy w ciągu ostatnich trzech lat odwiedzili jarmark, 24 proc. wybrało się na niego raz, 38 proc. - kilkukrotnie, a 3 proc. kilkanaście razy.
Liczba odwiedzin jest podobna wśród kobiet i mężczyzn, jednak wśród odwiedzających dominują osoby powyżej 50. roku życia. Najczęściej na jarmarki wybierają się mieszkańcy miast liczących od 20 do 200 tysięcy mieszkańców.
Czytaj także: Wyjątkowy ranking CNN. Wyróżniono Kraków
Okazuje się, że to atmosfera i dekoracje są głównymi czynnikami przyciągającymi na jarmarki – wskazało na nie aż 56 proc. respondentów. Choć może to zaskakiwać, autorzy badania zauważają, że "badani rzadziej zwracają uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16 proc.), możliwość zrobienia zakupów świątecznych (15 proc.) czy poznania lokalnych tradycji (13 proc.)". Atmosfera jest szczególnie ważna dla 62 proc. kobiet i 47 proc. mężczyzn.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy pokochali jarmarki świąteczne
Większość odwiedzających spędza na jarmarku kilka godzin – tak deklaruje 70 proc. badanych. Blisko 20 proc. przeznacza na wizytę cały dzień, a 8 proc. decyduje się spędzić tam weekend lub kilka dni. Niewielki odsetek, zaledwie 1 proc., wybiera się na jarmark na dłuższy czas.
Jarmarki świąteczne to również okazja do spędzenia czasu z bliskimi. Ponad połowa respondentów (54 proc.) łączy wizytę ze spotkaniami z rodziną i przyjaciółmi, a 47 proc. ze zwiedzaniem miasta. Jeśli chodzi o lokalizację, 60 proc. odwiedza jarmarki w swoim mieście, 46 proc. w innym mieście w Polsce, a 15 proc. decyduje się na wyjazd za granicę.
Ile wydajemy na jarmark świąteczny?
Przedmiotem badania były także wydatki związane z wizytą na jarmarku. Cztery na dziesięć osób (43 proc.) przeznacza na ten cel nie więcej niż 200 zł na osobę, uwzględniając zakupy, koszty podróży i noclegów. Około 30 proc. wydaje od 201 do 400 zł, 15 proc. od 401 do 600 zł, a 12 proc. jest skłonne wydać jeszcze więcej.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w październiku 2024 roku metodą wywiadów online (CAWI). Wzięło w nim udział 812 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.