W poniedziałek, 28 marca 2022 roku, papież Franciszek spotkał się z rdzennymi mieszkańcami Kanady. Jak podaje "Reuters", ocaleni z kanadyjskich szkół rezydencyjnych poprosili papieża o dostęp do tajnych akt dotyczących instytucji, w których rdzenne dzieci były wykorzystywane, a ich kultura negowana.
Czytaj także: Papież mówi o Polsce. Prosi świat o jedno
Było to pierwsze z czterech planowanych spotkań z przedstawicielami narodów Métis i Inuitów. Obydwie strony nazywają rozmowy "procesem uzdrowienia i pojednania".
"To było bardzo miłe spotkanie" - powiedziała dziennikarzom Cassidy Caron, przewodnicząca Krajowej Rady Métis. Dodała, że papież uważnie słuchał, jak starsi ocaleni opowiadali swoje historie.
Szkoły rezydencyjne w Kanadzie działały w latach 1831-1996. Ich celem była asymilacja rdzennych dzieci. Placówki prowadziło kilka wyznań chrześcijańskich w imieniu rządu. W większości zaangażowany był Kościół Katolicki.
Do szkół tego typu trafiło około 150 tys. dzieci. Zostały zabrane ze swoich domów. Wiele z nich było maltretowanych, gwałconych i niedożywionych, co Komisja Prawdy i Pojednania w 2015 r. nazwała "ludobójstwem kulturowym".
Naród Métis musi być pewny, że [Kościół - red.] rozumie naszą pełną prawdę, a to oznacza nieskrępowany dostęp do dokumentów kościelnych. Będziemy więcej rozmawiać na ten temat z papieżem - powiedziała Caron.
Kanadyjczycy żądają przeprosin od papieża Franciszka
Rdzenni Kanadyjczycy i tamtejszy rząd chcą, by papież Franciszek przeprosił w imieniu Kościoła za to, co działo się w szkołach rezydencyjnych. Przewodnicząca Krajowej Rady Métis Cassidy Caron przyznała, że nie jest rozczarowana, że papież nie przeprosił podczas poniedziałkowego spotkania. Dodała, że rdzenni mieszkańcy oczekują, aby duchowny zrobił to w Kanadzie.
Chociaż czas na uznanie, przeprosiny i zadośćuczynienie dawno minął, nigdy nie jest za późno na zrobienie tego, co należy. Teraz nadeszła jego [papieża - red.] kolej, by przyłączyć się do nas w tej pracy - dodała przewodnicząca Krajowej Rady Métis.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.