Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Anna Wajs-Wiejacka | 

Praca operatora numeru 112. Każdy telefon musi zostać odebrany

0

Operatorzy numeru 112 muszą odbierać każdy telefon, nawet jeśli dzwoniący kontaktuje się po raz trzydziesty. To jedno z wielu wyzwań, z którymi mierzą się na co dzień. O pracy w Centrum Powiadamiania Ratunkowego opowiedział Polskiej Agencji Prasowej Jan Kot.

Praca operatora numeru 112. Każdy telefon musi zostać odebrany
Numer alarmowy 112. Każde połączenie musi zostać odebrane (Getty Images, Frank Roeder)

Operatorzy numeru alarmowego 112 pełnią kluczową rolę w systemie ratunkowym. Jak wyjaśnia Jan Kot z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie, każdy telefon musi zostać odebrany, niezależnie od liczby wcześniejszych połączeń od tej samej osoby. Odporność na stres to jedno z głównych wyzwań w tej pracy.

Jan Kot, wiceprzewodniczący Organizacji Międzyzakładowej nr 14-017 Operatorów Numerów Alarmowych OPZZ "Konfederacja Pracy", podkreśla, że operatorzy i dyspozytorzy to różne role.

To jest bardzo popularny błąd. My nie jesteśmy dyspozytorami linii 112, tylko operatorami. Różnica polega na tym, że w Polsce przyjęliśmy, w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, model, gdzie operator numeru 112 jest osobą oddzielną od dyspozytorów służb — powiedział w rozmowie z PAP.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Komunikacja w rządzie kuleje? O działaniach dowiadują się z internetu

Codzienne wyzwania operatorów

Operatorzy pracują na dwunastogodzinnych zmianach, odbierając średnio 150 zgłoszeń dziennie i 90 nocą. Liczba ta może wzrosnąć w sytuacjach kryzysowych, jak powodzie. Odporność psychiczna jest kluczowa, ponieważ operatorzy często stykają się z dramatycznymi sytuacjami, jak wypadki czy próby samobójcze. Dlatego w centrach powiadamiania ratunkowego dostępna jest pomoc psychologiczna.

Kandydaci na operatorów muszą mieć wykształcenie średnie, nie mogą być karani i muszą znać co najmniej jeden język obcy. Po spełnieniu tych wymagań przechodzą szkolenie i zdają egzamin państwowy. Operatorzy obsługują również zgłoszenia w językach obcych, co jest codziennością w ich pracy.

Często są to telefony od osób pod wpływem alkoholu lub z problemami psychicznymi. Każde zgłoszenie musi być odebrane, ponieważ nawet jeśli wcześniejsze były niezasadne, kolejne może być poważne.

Edukacja i świadomość

Operatorzy numeru 112 angażują się w edukację społeczeństwa, prowadząc prelekcje w szkołach i organizując dni otwarte. Dzięki temu świadomość o numerze 112 rośnie, a dzieci stają się coraz lepszymi zgłaszającymi. Jednak nadal zdarzają się zgłoszenia dotyczące spraw, które nie są alarmowe, jak zgubiony portfel czy zmęczony jeż w parku.

Praca operatora numeru 112 jest pełna wyzwań, ale również satysfakcji z niesienia pomocy. Jak podkreśla Jan Kot, mimo trudności, operatorzy są gotowi na każde zgłoszenie, by zapewnić bezpieczeństwo obywatelom.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Śnieżny Księżyc w lutym. Kiedy obserwować i co przyniesie?
Kiedy wysiewać seler? Ten termin jest kluczowy
"Zrobił sobie prywatną parafię". Wierni zszokowani zachowaniem proboszcza
Polski strażak bohaterem w Monachium. Maciek uratował 70-latka
Właścicielka prawie zagłodziła suczkę. Wolontariusze myśleli, że widzą zwłoki psa
Zbigniew Boniek dał pstryczek w nos piłkarzom: "Nie wstyd wam?". Chodzi o ferie
Jak wyczyścić mosiądz? Wykorzystaj produkt z kuchennej szafki
Kiedy przycinać winogrona? Lepiej nie przegap terminu
Miał 13 promili. To nie był pierwszy raz
Kierowca bmw ukrył się w lesie przed policją. Namierzył go dron z termowizją
Zbezczeszczono grób 23-letniej Weroniki i jej synka. Szokujące szczegóły
Popularny komunikator zagrożeniem dla dzieci. Chaos i hejt
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić