Konsorcjum architektoniczne przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego – poinformował Centralny Port Komunikacyjny.
Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy - powiedział cytowany w komunikacie CPK minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak podała spółka, prace budowlane rozpoczną się w 2026 roku, a pierwszy etap lotniska zrealizowany zostanie na przełomie 2032 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
CPK - szczegóły projektu budowy gotowe
Spółka poinformowała, że nowy terminal pasażerski będzie miał około 450 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i będzie podzielony na trzy poziomy, co znacznie usprawni obsługę pasażerów.
Na najwyższym poziomie znajdzie się odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa oraz obsługa przylotów i odlotów z i do strefy Schengen. Drugi poziom będzie dedykowany m.in. przylotom i odlotom spoza strefy Schengen. Na najniższym poziomie znajdą się natomiast bramki autobusowe oraz hala odbioru bagażu i hala przyjazdów
Otrzymaliśmy kluczowy dokument dla przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego – projekt budowlany lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego! To kolejny milowy krok, który przybliża nas do realizacji tej fundamentalnej inwestycji - podkreślił na platformie X Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Czytaj także: Już wszystko jasne. Premier Tusk ogłosił decyzję ws. CPK
Z informacji przekazanych przez spółkę wynika także, że liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej wyniesie początkowo 140, z opcją jej rozszerzenia do 170 w ramach rezerwy przestrzennej przewidzianej na dodatkową wyspę check-in. W I etapie lotnisko będzie mogło obsłużyć do około 11 tysięcy pasażerów na godzinę.
Filip Czernicki, prezes spółki CPK, przekazał, że obecnie trwa "drobiazgowa weryfikacja dokumentacji". – Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6 tys. 250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów – zaznaczył prezes CPK
Jak podano, w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Chodzi m.in. o skrócenie pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.
CKP: do 34 mln pasażerów rocznie
Zgodnie z najnowszymi założeniami, CPK docelowo ma obsługiwać do 34 milionów pasażerów rocznie, co znacznie przewyższa przepustowość Lotniska Chopina, które w 2023 roku obsłużyło około 18,5 mln osób. Z danych przedstawionych przez spółkę wynika, że około 40% pasażerów nowego lotniska ma być pasażerami transferowymi, którzy będą przesiadać się do innych lotów.
Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty.
CPK planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną od wojewody mazowieckiego do końca 2024 roku. Po jej otrzymaniu będzie możliwe złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Lotnisko ma zostać uruchomione na przełomie 2032 roku, równocześnie z oddaniem odcinka Kolei Dużych Prędkości łączącego Warszawę z Łodzią.