Kantar Polska opublikował wyniki najnowszego badania słuchalności stacji radiowych, tzw. Radio Track. Wynika z niego, że najbardziej popularną stacją radiową pozostaje RMF FM. Według najnowszych danych w grupie wiekowej 15-75 tej stacji słuchano aż 30,6 proc.
Rekordowo niski wynik Trójki
Na drugim i trzecim miejscu podium również uplasowały się stacje prywatne - Radio Zet i Radio Eska odpowiednio. Zarówno te stacje, jak i RMF FM nie spadły, ani nie wzrosły w rankingach. Znacznie swój wynik pogorszył jednak Program 3 Polskiego Radia.
Z badań Radio Track wynika, że Trójkę w okresie od września do listopada słuchało jedynie 1,6 proc. Polaków, co oznacza, że jej wynik pogorszył się o 1 proc. To kolejny niechlubny rekord stacji. Dla porównania, we wrześniu 2015 roku Trójka miała 8 proc. słuchaczy. Ich liczba jednak systematycznie się zmniejsza.
Czytaj także: Dramat w Warszawie. "Sprawdzają się czarne scenariusze"
Lichocka mówi o "zmowie rynkowej"
Posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka widzi w tych wynikach "zmowę rynkową". Jej zdaniem, wyniki badania Radio Track są niewiarygodne, ponieważ udziałowcami odpowiadającego za badania Kantar Polska są nadawcy prywatni.
Nie są znane ani szczegóły umowy pomiędzy tymi spółkami, ani jej założenia, warunki współpracy czy metody działania. Porozumienie jest tajemnicą tych przedsiębiorstw - wyliczyła.
Czytaj także: Szok! Znany rajdowiec Leszek K. zatrzymany
"Kluczowa jest uczciwość badań"
Lichocka zapowiedziała, że złoży wniosek do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o kontrolę badania słuchalności. Tę słowa Joanny Lichockie pozytywnie skomentowała na Twitterze Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia.
Temat ważny nie tylko dla rynku radiowego, ale i reklamowego w Polsce. Pełna transparentność i uczciwość badań w tym zakresie jest kluczowa - napisała.
Obecnie Radio Track to jedyny standard badań słuchalności w Polsce. Mimo że współtworzą go nadawcy prywatni, od 2010 roku Komitet Badań Radiowych nawiązał współpracę z Polskim Radiem, na mocy której publiczny nadawca uczestniczy w pracach KBR-u. Polskie Radio ma głos doradczy, a jego opinie są uwzględniane przy podejmowaniu decyzji Komitetu.