Do katastrofy samolotu An-26 doszło na rosyjskim półwyspie Kamczatka we wtorek rano. Maszyna leciała z miasta Pietropawłowsk Kamczacki do Pałany. Jak poinformowało rosyjskie Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych, łączność z załogą została utracona we wtorek rano. Na pokładzie było sześciu członków załogi i 22 pasażerów, w tym dwoje dzieci.
Wrak samolotu odnaleziono kilka godzin później w pobliżu wioski Pałana, około 4-5 kilometrów od drogi startowej na lotnisku docelowym. Jak podała Federalna Agencja Transportu Lotniczego, wszyscy pasażerowie i członkowie załogi rozbitego An-26 zginęli. Początkowo informowano, że samolot może spaść podczas podejścia odejścia na drugi krąg.
Samolot nie wysyłał sygnałów alarmowych
Jednak w środę Jewgienij Łysenkow, przedstawiciel firmy "Kamczackie przedsiębiorstwo lotnicze", do której należał An-26, powiedział, że załoga lądowała normalnie i nie było odejścia na drugi krąg. Łysenkow dodał, że An-26 przed katastrofą nie wysyłał żadnych sygnałów alarmowych.
Jak poinformował gubernator Kamczatki Władimir Sołodow, obecnie na miejscu katastrofy trwa akcja ratunkowa, a pierwsze ciała są już wyjmowane z wody. Firma, która była właścicielem samolotu, powiedziała wcześniej, że An-26 "rozbił się o przybrzeżną skałę", a część jego wraku spadła do morza. Według najnowszych danych ratownicy znaleźli ciała 19 pasażerów.
Znaleziono zwłoki 19 osób, dorosłych i dzieci. Zostaną one wysłane do zbadania i identyfikacji – poinformowało Interfax regionalne lotnictwo sanitarne.
Trudne warunki pogodowe i słaba widoczność
Federalna Agencja Transportu Lotniczego zauważyła, że akcje ratownicze na miejscu katastrofy są trudne ze względu na specyfikę miejscowości. "Jedna część kadłuba znajduje się na zboczu wzgórza Piatibratka, druga jest widoczna w morzu około 4 km od wybrzeża" – podała służba prasowa Rosyjskiej Floty Pacyfiku. Dodała też, że w poszukiwaniach brał udział samolot do zwalczania okrętów podwodnych IL-38.
Jak zwróciły uwagę media, w rejonie katastrofy panowały trudne warunki pogodowe i słaba widoczność. "Samolot zaczął lądowanie w trybie ręcznym, mimo że piloci mieli bardzo słaby kontakt wzrokowy z ziemią. Najprawdopodobniej w warunkach słabej widoczności samolot zderzył się ze wzgórzem, kiedy nie udało mu się wylądować za 1. razem" - powiedziało źródło w rozmowie z agencją Interfax.
Pierwsze wersje katastrofy
Jak przekazał gubernator Władimir Sołodow, w ten chwili za wcześnie jest na ustalenie ostatecznej wersji katastrofy. Podkreślił, że załoga samolotu była doświadczona. Z kolei Rosyjski Komitet Śledczy wymienił we wtorek kilka wstępnych teorii na temat katastrofy samolotu - niesprzyjające warunki pogodowe, awarie techniczne i błąd pilota.
Pałana to osada typu miejskiego, centrum administracyjne Rejonu Koriackiego (dawniej odrębny region Rosji). Wśród pasażerów rozbitego An-26 była między innymi była sołtyska miejscowości, Olga Mochirewa.
Samolot wyprodukowany w 1982 roku
An-26 należał do "Kamczackiego przedsiębiorstwa lotniczego". Dyrektor generalny przedsiębiorstwa Aleksiej Chrabrow powiedział agencji Interfax, że samolot był technicznie sprawny i był sprawdzany przed każdym lotem. Jak informują media, samolot został wyprodukowany w 1982 roku.