Po dziewięciomiesięcznej przerwie maszyna drążąca tunel pod Łodzią, znana jako TBM "Katarzyna", ponownie rozpoczęła swoją działalność. Podczas konferencji prasowej na placu budowy tunelu, prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska, podkreśliła znaczenie tej inwestycji nie tylko z perspektywy transportowej, ale także jako potencjalne miejsce schronienia dla mieszkańców miasta.
Prezydent Zdanowska zaznaczyła, że budowa tunelu kolejowego powinna uwzględniać również infrastrukturę schronieniową.
Jest bardzo istotne, żeby przy okazji budowy tunelu kolejowego powstała infrastruktura, którą moglibyśmy wykorzystywać jako miejsce schronienia, czy nawet schron dla mieszkańców miasta - powiedziała prezydent Łodzi.
Jak podaje Business Insider, w rozmowie z prezesem PKP PLK, Zdanowska wyraziła nadzieję, że projekt ustawy umożliwiający takie wykorzystanie tunelu szybko wejdzie w życie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PKP PLK, jako inwestor tunelu średnicowego pod Łodzią, potwierdziło, że w obecnej sytuacji geopolitycznej analizuje możliwości dostosowania już zaawansowanej budowy do pełnienia funkcji schronu lub miejsca schronienia dla ludności.
Rozmawiałam już na ten temat z prezesem PKP PLK. Wiem, że jest projekt ustawy w tej sprawie. Mocno kibicujemy temu projektowi, żeby jak najszybciej wszedł w życie - dodała Hanna Zdanowska.
Planuje się, że na linii kolejowej przebiegającej przez Łódź w połowie 2026 roku znajdą się trzy podziemne przystanki, które mogłyby służyć jako miejsca schronienia na wypadek katastrof naturalnych, a nawet wojny. Podziemne stacje wzdłuż tunelu kolejowego linii średnicowej od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec będą położone na głębokości około 25 metrów pod powierzchnią ziemi. Te trzy podziemne, trzykondygnacyjne przystanki to Śródmieście, Polesie i Koziny.
Przeczytaj również: Wypuściła z aresztu oskarżonych o gwałt. Zniknęli bez śladu
Jak donosi Business Insider, prezydent Zdanowska podkreśliła, że dostosowanie tych obiektów do celów schronienia jest niezbędne. "Nam jest to bardzo potrzebne i szkoda byłoby, gdybyśmy nie wykorzystali tej infrastruktury."
PKP PLK poinformowały, że prace nad dostosowaniem tunelu do funkcji schronienia są w toku, co ma zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo mieszkańcom Łodzi w przyszłości.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.