Dowód osobisty można wyrobić w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania. Możemy to też zrobić przez internet. W tym przypadku konieczne jest wcześniejsze wyrobienie profilu zaufanego albo posiadanie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub certyfikatu podpisu osobistego.
Jeśli składamy wniosek przez internet, musimy uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie mamy 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie nasz wniosek nie zostanie zrealizowany. Za nowy dokument nic nie płacimy.
W maju 2021 roku Sejm odrzucił poprawkę Senatu do noweli o dowodach osobistych, zakładającej, by osobom, które ukończyły 70. rok życia dowody były wydawane bezterminowo. Nie wszyscy o tym wiedzą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytelniczka "Gazety Pomorskiej" zwróciła się z prośbą do redakcji o odpowiedź na pytania dotyczące ważności dowodu osobistego. Kobieta chciała się dowiedzieć, czy dokument jest wydawany na czas nieoznaczony.
W maju mija mi termin ważności dowodu osobistego. Mam skończone 66 lat. Jakiś czas temu były przepisy, że po 65. roku życia dowody osobiste były wydawane bezterminowo, co było bardzo wygodne dla seniorów. Nie trzeba było robić zdjęć i latać po urzędach, by załatwiać formalności. Czy nadal ten przepis obowiązuje? Jak długo się obecnie czeka na nowy dowód w Bydgoszczy? - pytała pani Grażyna.
"Pomorska", rozwiewając wątpliwości kobiety, posłużyła się odpowiedzią rzeczniczki prasowej prezydenta miasta Bydgoszczy Marty Stachowiak, która wskazała, że dowody osobiste na czas nieoznaczony były wydawane do marca 2015 roku.
Obecnie dla osób, które nie ukończyły 12. roku życia dowody osobiste ważne są przez okres 5 lat od daty wydania, a dla osób, które ukończyły 12. rok życia przez okres 10 lat od daty wydania.
Dokument możemy odebrać w terminie 30 dni od złożenia wniosku.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.