Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Paulina Antoniak
Paulina Antoniak | 
aktualizacja 

Seniorzy muszą wymieniać dowód osobisty. Podpowiadamy, jak to zrobić

346

Dowody osobiste dla osób po 65. roku nie są wydawane bezterminowo. Seniorzy muszą je wymieniać co dziesięć lat. Nie wszyscy o tym wiedzą i nie wszyscy wiedzą, jak starać się o nowy dokument. Dziś podpowiadamy, jakie formalności są konieczne.

Seniorzy muszą wymieniać dowód osobisty. Podpowiadamy, jak to zrobić
Dowód osobisty nie jest wydawany seniorom bezterminowo (money.pl)

Dowód osobisty można wyrobić w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania. Możemy to też zrobić przez internet. W tym przypadku konieczne jest wcześniejsze wyrobienie profilu zaufanego albo posiadanie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego lub certyfikatu podpisu osobistego.

Jeśli składamy wniosek przez internet, musimy uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie mamy 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie nasz wniosek nie zostanie zrealizowany. Za nowy dokument nic nie płacimy.

W maju 2021 roku Sejm odrzucił poprawkę Senatu do noweli o dowodach osobistych, zakładającej, by osobom, które ukończyły 70. rok życia dowody były wydawane bezterminowo. Nie wszyscy o tym wiedzą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kary za podrabianie dowodów osobistych. Rząd zaostrza przepisy

Czytelniczka "Gazety Pomorskiej" zwróciła się z prośbą do redakcji o odpowiedź na pytania dotyczące ważności dowodu osobistego. Kobieta chciała się dowiedzieć, czy dokument jest wydawany na czas nieoznaczony.

W maju mija mi termin ważności dowodu osobistego. Mam skończone 66 lat. Jakiś czas temu były przepisy, że po 65. roku życia dowody osobiste były wydawane bezterminowo, co było bardzo wygodne dla seniorów. Nie trzeba było robić zdjęć i latać po urzędach, by załatwiać formalności. Czy nadal ten przepis obowiązuje? Jak długo się obecnie czeka na nowy dowód w Bydgoszczy? - pytała pani Grażyna.

"Pomorska", rozwiewając wątpliwości kobiety, posłużyła się odpowiedzią rzeczniczki prasowej prezydenta miasta Bydgoszczy Marty Stachowiak, która wskazała, że dowody osobiste na czas nieoznaczony były wydawane do marca 2015 roku.

Obecnie dla osób, które nie ukończyły 12. roku życia dowody osobiste ważne są przez okres 5 lat od daty wydania, a dla osób, które ukończyły 12. rok życia przez okres 10 lat od daty wydania.

Dokument możemy odebrać w terminie 30 dni od złożenia wniosku.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Nietypowy widok w lesie. "Natura potrafi zaskakiwać"
Dwie rosyjskie rafinerie bez ropy? Skuteczny atak Ukrainy
Myje się dwa razy w tygodniu. "Mam obawy, że brzydko pachnę"
Robert Karaś będzie reprezentować azjatycki kraj. "Zrobię to z dumą"
Wjechał na oblodzone jezioro. Auto utknęło na środku
Poruszające sceny. Tak dzieci pożegnały zamordowanego księdza
Pierwsze takie nagranie przelotu Falcona 9. "Potrafi nieźle huknąć"
"Klucz do skutecznej obrony". Mówi, co powinna robić Polska
Nagi mężczyzna w masce zaczepia kobiety. "Wyglądał jak obłąkany"
Rosjanin błagał o litość. Pokazali nagranie w sieci
Wyniki Lotto 21.02.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje dwóch młodych strażaków. To kolejna tragedia w regionie
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić