Z najnowszego sondażu SW Research, przeprowadzonego na zlecenie "Wprost", wynika, że 48,9 proc. Polaków zamierza przyjąć księdza po kolędzie. Z kolei 37,7 proc. badanych nie planuje takiej wizyty, a 13,4 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.
Ankieta objęła również pytanie o kwoty, jakie respondenci zamierzają przekazać księdzu podczas wizyty duszpasterskiej. Wśród tych, którzy planują wizytę, 34,4 proc. zadeklarowało ofiarę w wysokości od 50 do 200 zł. Natomiast 18 proc. stwierdziło, że nie przekazuje żadnych pieniędzy.
12,8 proc. badanych planuje przekazać mniej niż 50 zł, a 1,9 proc. zamierza ofiarować między 201 a 500 zł. Kwoty od 501 do 1000 zł zadeklarowało 1,1 proc. respondentów, a powyżej 1000 zł – 0,5 proc. Polaków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kobiety nieco częściej wybierały najniższą kwotę, poniżej 50 zł (14,1 proc. wobec 11,2 proc. u mężczyzn) i rzadziej przedział 50-200 zł (31,4 proc. wobec 37,8 proc. u mężczyzn) - cytuje wyniki badań Polska Agencja Prasowa.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję SW Research w dniach 31 grudnia 2024 r. – 2 stycznia 2025 r. metodą wywiadów online na panelu internetowym SW Panel. Wzięło w nim udział 808 osób, reprezentatywnych pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości, powyżej 18. roku życia.
Zmiany w tradycji kolędowej
Po wybuchu pandemii Covid-19 w kolędzie zaszły zmiany. W wielu parafiach wizyta duszpasterska odbywa się na życzenie wiernych, choć nie brakuje miejsc, gdzie kapłani pukają do wszystkich drzwi — taka decyzja zapadła m.in. na terenie diecezji bielsko-żywieckiej.
Wizyty duszpasterskie stanowią także wsparcie finansowe dla parafii. Część zebranych funduszy zasila parafię, co wpływa na jej budżet i możliwości finansowe. Kwoty ofiar wynikają z indywidualnych decyzji wiernych, rzadziej z odgórnie ustalonych przez księży limitów.
Duchowieństwo podkreśla, że wizyta duszpasterska to nie tylko kwestia finansów, a także okazja do pomocy potrzebującym. Księża starają się zauważać osoby wymagające wsparcia, co ma na celu zacieśnienie więzi ze społecznością.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.