Po tym, jak 24 lutego 2022 roku Rosja napadła zbrojnie na Ukrainę, Unia Europejska wprowadziła zakaz lotów rosyjskich maszyn nad swoim terytorium. Teraz poszczególne państwa przymierzają się do zamknięcia swoich granic dla obywateli Federacji Rosyjskiej. W związku z ogłoszoną w środę 21 września mobilizacją, Rosjanie w wieku poborowym starają się jednak za wszelką cenę opuścić kraj.
Portal FlightRadar24 podaje, że dużą popularnością cieszą się międzynarodowe loty z Rosji. Podróżni mają jednak mocno ograniczone możliwości. Większość krajów europejskich nie przyjmuje bowiem samolotów z Federacji Rosyjskiej.
Zdecydowanie najpopularniejszym kierunkiem (lub punktem tranzytowym) jest Turcja. Spośród ponad 75 tys. międzynarodowych lotów z Rosji w 2022 roku, aż 25 proc. odbyło się do Turcji – czytamy w serwisie FlightRadar24.
Dokąd latają Rosjanie? Nie ma wielkiego zaskoczenia
Na wykresie opublikowanym przez serwis widać, że na kolejnych miejscach znajdują się: Uzbekistan, Armenia, Tadżykistan, Kirgistan oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Rosjanie wylatują lub wylatywali w tym roku również na Białoruś, do Kazachstanu, Azerbejdżanu, Egiptu, Chin, Niemiec, Serbii, i Izraela.
Turcja od dawna była popularnym celem podróży dla Rosji, ale zmniejszenie liczby opcji doprowadziło do wzmożonego zainteresowania tym kierunkiem. Największą liczbę lotów odnotowano do Antalyi – opisuje Ian Petchenik z FlightRadar24.
Okazuje się, że loty z Federacji Rosyjskiej obsługują głównie Turkish Airlines. W szczycie sezonu wakacyjnego linie realizowały ponad 300 połączeń z Rosji tygodniowo. Rosyjskie Azur Air obsługują tygodniowo 100 podobnych połączeń.
Zagraniczne maszyny objęte sankcjami. Rosjanie muszą korzystać z własnych samolotów
Większość samolotów leasingowanych od zagranicznych firm przez rosyjskie linie lotnicze została objęta międzynarodowymi sankcjami z powodu inwazji na Ukrainę. Oznacza to, że Rosjanie nie mają innego wyjścia, niż korzystanie z rodzimych konstrukcji. Ogromną popularnością cieszą się samoloty Suchoj Superjet 100.
Na początku 2022 roku, przed inwazją Rosji na Ukrainę, z Moskwy odlatywało do innych krajów od 4 do 29 Superjetów tygodniowo. Od czasu wybuchu wojny, liczba ta zwiększyła się średnio do 100 tygodniowo. W pierwszym tygodniu lipca liczba ta osiągnęła 242 maszyny. Rosyjskie linie lotnicze zwiększyły także ostatnio liczbę połączeń z Soczi, Mineralnych Wód i Jekaterynburga.
Obejrzyj także: Telefon do syna Pieskowa. Ekspert wskazuje, co się będzie działo w Rosji