Liceum w Świeciu dyskryminuje kobiety? Takie głosy pojawiły się w sieci po opublikowaniu przez placówkę regulaminu projektu stażowego "Stawiamy na przyszłość". Jest tam wprost napisane, że uczniowie płci męskiej otrzymują dodatkowe 5 punktów. Wyjaśnienie jest kuriozalne.
Trudno uzasadnić to, co czytamy w regulaminie projektu stażowego "Stawiamy na przyszłość", opublikowanym na Facebooku przez I Liceum Ogólnokształcące w Świeciu. No, chyba że szkoła chce zahartować uczennice, w porę pokazując im, co znaczą nierówne szanse na rynku pracy.
Projekt przygotowano z myślą o uczniach liceów, którzy chcą podjąć pracę w wakacje. Staże - głównie prace biurowe - mają być realizowane od 26 czerwca do 31 sierpnia. Po 20 dniach pracy stażysta otrzyma 1750 zł. Co trzeba zrobić, żeby dostać się na staż?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie dziwi fakt, że pod uwagę będzie brana średnia ocen licealistów. Zaskakuje natomiast, że dodatkowe punkty przewidziano dla mieszkańców wsi i... mężczyzn. Uczennice, które przeczytały treść regulaminu, przecierały oczy ze zdumienia.
5 dodatkowych punktów za płeć
''Płeć: mężczyzna – 5 pkt'' – ta lakoniczna informacja z podpunktu ''b'' sprawiła, że w komentarzach rozgorzała dyskusja. Może się przecież zdarzyć, że uczennica będzie mieć taką samą średnią ocen, jak uczeń. Czy wtedy nie dostanie się na staż, tylko dlatego, że jest kobietą?
Zaskakuje nie tylko wspomniany podpunkt w regulaminie, ale i wyjaśnienia dyrekcji szkoły. Otóż dowiadujemy się, że... dodatkowe punkty dla mężczyzn to warunek Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu. Placówka przekonuje, że przyznaje punkty za bycie mężczyzną, by nie stracić dofinansowania.
Dla wyjaśnienia - zidentyfikowane nierówności płci - oznaczają, że w liceach uczy się więcej kobiet niż mężczyzn. We wniosku aplikacyjnym proponowane było kryterium płeć: kobieta, ale nie zostało ono uwzględnione przez Urząd Marszałkowski w Toruniu (...) Zgodnie z pismem Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, jeżeli do wniosku nie zostałyby wprowadzone zmiany wynikające z ustaleń dokonanych podczas procesu negocjacji, etap negocjacji zakończyłby się wynikiem negatywnym, a tym samym wniosek o dofinansowanie zostałby odrzucony — czytamy w wyjaśnieniu, zamieszczonym przez I Liceum Ogólnokształcące w Świeciu.
Wystarczy przeczytać kilka komentarzy, by się przekonać, że te wyjaśnienia nie tylko nie rozwiały dotychczasowych wątpliwości, ale i sprawiły, że pojawiło się ich jeszcze więcej.