Firmy produkcyjne coraz chętniej sięgają po nowe rozwiązania, aby przyciągnąć do siebie pracowników. Coraz częściej są to rekomendacje (72%), media społecznościowe (67%) oraz agencje rekrutacyjne (65%).
Aby przyciągnąć kandydatów, 88% przedsiębiorstw oferuje stabilność zatrudnienia, a 82% podkreśla możliwość rozwoju. Nowo zatrudnionym pracownikom produkcji proponowane są szkolenia wprowadzające (92%), wdrożenie przez przełożonego (81%) oraz system "buddy" (72%), w którym doświadczony pracownik wspiera nowego.
Firmy przyciągają pracowników także poprzez bogate pakiety benefitów. Najpopularniejsze z nich to transport do pracy (97%), "wczasy pod gruszą" (96%), dofinansowanie wakacji (95%), karty lunchowe lub dofinansowanie posiłków (94%) oraz możliwość uzyskania pożyczki na preferencyjnych warunkach (93%). Rzadziej oferowane są samochody służbowe (2%) i elastyczny czas pracy (4%).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z badania wynika, też że 81% pracodawców przeprowadza rozmowy wyjściowe (exit interviews) z odchodzącymi pracownikami, a 76% monitoruje satysfakcję zatrudnionych. Jedynie 28% przygotowuje się do wprowadzenia dyrektywy dotyczącej ujawniania wynagrodzeń.
Najczęstszymi przyczynami odejść z pracy są poziom wynagrodzenia podstawowego (70%) oraz odległość miejsca pracy od miejsca zamieszkania (40%).
Największym wyzwaniem dla pracodawców w branży produkcyjnej jest dostępność pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami (74%). Ponadto firmy zmagają się z utrzymaniem talentów (56%) i rotacją pracowników (48%). Mimo rosnącego znaczenia nowych technologii, 73% respondentów uważa, że wpływ sztucznej inteligencji na zapotrzebowanie na pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat będzie minimalny.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI od 18 czerwca do 19 lipca 2023 roku na próbie 286 przedstawicieli firm produkcyjnych. Raport przygotowano na zlecenie Antal, firmy zajmującej się rekrutacją, konsultingiem HR oraz outsourcingiem, oraz Sodexo, wspierającej zarządzanie miejscem pracy i tworzenie rozwiązań dla pracowników.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.